Grote transportstaking in Spanje begonnen: ‘We leggen het land lam’

door admin
Grote transportstaking in Spanje begonnen: 'We leggen het land lam'

Vanaf 14 maart middernacht zijn duizenden mkb-ers en zzp-ers in het goederenvervoer in Spanje voor onbepaalde tijd in staking. Ze protesteren tegen de alsmaar stijgende brandstofprijzen en verslechterende arbeidsomstandigheden. ‘We zetten onze vrachtwagens stil en leggen het land lam’. Deze aankondiging leidt tot de vrees voor tekorten in supermarkten.

“We leggen het land lam”

Het platform voor de verdediging van de sector vrachtvervoer over de weg deed de oproep tot de nationale staking. Kleine en middelgrote ondernemingen en freelancers uit heel Spanje worden erdoor vertegenwoordigd. Volgens schattingen van de organisatie zelf gaat het om “85% van de sector”. Ze hopen met hun protest het land lam te leggen en de regering te dwingen met hen aan tafel te gaan zitten. Ze eisen betere voorwaarden voor de sector. 

Transportonderbreking

“Wij vertegenwoordigen de basis van het transport, wij zijn degenen die de vrachtwagens hebben, we vullen ze met diesel, we verslijten de banden en we betalen salarissen”, zegt de voorzitter van het Transport Platform, Manuel Hernández. Hij vraagt burgers om begrip met het oog op het mogelijke voorraadtekort dat door de staking van onbepaalde duur zou kunnen ontstaan.

“We werken om onszelf te ruïneren”

“We vragen de samenleving om zich van ons bewust te zijn. We zijn dezelfde sector waarin we tijdens de pandemie in onmenselijke omstandigheden zijn blijven werken. Maar nu hebben we geen andere keuze dan onze vrachtwagens te stoppen. Totdat we door de autoriteiten gehoord worden, kunnen we helaas niet meer gaan rijden. We zijn namelijk bezig onszelf te ruïneren”, legt Hernández uit.

Geen steun voor transportstaking van werkgevers of vakbonden

De vakbonden steunen de staking waartoe het Transport Platform heeft opgeroepen niet. Noch de belangrijkste bedrijfsorganisaties die horen bij het Nationaal Comité voor Wegvervoer (CNTC), terwijl dit de enige officiële gesprekspartner van werkgevers is om met de overheid te onderhandelen.

‘Dit is niet het moment’

Volgens de Spaanse Confederatie van Goederenvervoer (CETM), die deel uitmaakt van het Nationaal Comité, “is dit niet het moment” voor een ​​staking voor onbepaalde tijd. De Confederatie heeft de regering gevraagd voor dringende maatregelen om de prijs van diesel te beperken. Bijvoorbeeld door in te grijpen op de brandstofmarkt. 

Voor Hernández is “het verlagen van de dieselprijs niet de oplossing” voor het onderliggende transportprobleem. De voorzitter van het Transport Platform beschuldigt het Nationaal Comité van het jarenlang verdedigen van de belangen van grote operators. Hiermee zou de sector in een situatie van “totaal faillissement” met “bad practices” zijn beland

“Slechte praktijken” van werkgevers

“Dit comité, voornamelijk bestaande uit grote vervoerders en voor het grootste deel zonder vrachtwagens, kan niet doorgaan met het domineren van de toekomst van duizenden gezinnen die lijden onder hun slechte praktijken jegens de basissector”, zegt hij. 

Tot de laatste gevolgen

“We kunnen niet blijven tolereren dat 10% (grote vervoerders geïntegreerd in de commissie) de andere 90% beheren. De laatsten zijn truckers met een eigen vrachtwagen en ook degenen die risico’s nemen”, voegt het Transport Platform toe. Dat is van plan de staking te handhaven – “met alle gevolgen van dien” – tot de regering aan alle eisen tegemoet is gekomen. 

“Risico op tekorten”

Het Transport Platform is een niet-bindende adviescommissie. Toch zijn veel leden bereid hun trucks stil te zetten. “Ik ben blij, want ik zie mensen heel opgewonden en in de stemming om mee te doen. Als onze sector stopt, leggen we het land lam. Over vijf dagen zullen we dan zeker wel een reactie hebben”, somt een vrachtwagenchauffeur op die de staking gaat steunen.

Chauffeurs in loondienst kunnen niet meedoen

Degenen die de staking niet kunnen steunen, zijn beroepschauffeurs, aangezien het geen arbeidersstaking is waartoe de vakbonden hebben uitgeroepen. “Wij loontrekkenden kunnen deze staking niet steunen, tenzij onze bazen ons zeggen te stoppen”, legt Basilio Aragón uit. Deze vrachtwagenchauffeur uit Galicië stemt in met de eisen van het Nationaal Platform, maar steunt de staking niet. “Ik zal nooit hand in hand gaan staken met de transportbazen wanneer deze bazen hun werknemers al tientallen jaren uitbuiten, het is niet nu opeens een probleem vanwege de prijs van diesel”, zegt hij. 

De gevolgen van de oorlog in Oekraïne beginnen nu al voelbaar te worden in Spanje. Hoewel de prijsstijging van diesel en benzine al maanden wordt opgetekend, heeft de stijging van de afgelopen dagen, mede ingegeven door het gewapende conflict, brandstof tot recordhoogten gebracht.

Dit vind je misschien ook leuk