Supermarkten Spanje willen btw-verlaging om prijsverhogingen te voorkomen

door admin
Supermarkten Spanje willen btw-verlaging om prijsverhogingen te voorkomen

Bovendien eisen ze dat de overheid veilig goederenvervoer garandeert en de energieprijzen in bedwang houdt. “Het zeer ernstige kostenprobleem dat we hebben, treft alle exploitanten. Zij reageren met de wapens die ze hebben van concurrentievermogen en efficiëntie”, verzekerde Ignacio García Magarzo. Hij is algemeen directeur van de Spaanse Vereniging van Distributeurs, Self-Services en Supermarkten (Asedas). De krant 20Minutos tekende zijn uitspraken op tijdens de presentatie van de VI Observatory of Electronic Commerce in Food.

“Ondernemers hebben hulp nodig”

García Magarzo heeft de regering om een ​​reeks maatregelen gevraagd om te proberen deze gecompliceerde situatie te verlichten. “Dit kan niet door ondernemers alleen worden gedaan, we hebben hulp nodig. Te beginnen met de regering, die de indirecte belastingen moet aanpassen om inflatie te voorkomen en de sector moet helpen met de garantie van veilig transport of met de beheersing van de energieprijzen”, benadrukte hij.

Met betrekking tot de huidige context hebben volgens Magarzo de supermarktwerkgevers in deze “omstandigheden” op een “uitstekende manier” weten te reageren, zowel ‘online’ als ‘offline’.

Aan de andere kant benadrukte de voorzitter het feit dat de onine voedselhandel “sociaal, ecologisch en economisch duurzaam” moet zijn. Spanje, zelfs in een tijd als deze, geniet nog steeds van voedselprijzen die ver onder die van de rest van de EU-landen liggen”. 

Online verkoop van supermarkten in Spanje

De aankoop van vers voedsel online groeide met 7,71% in Spanje. Dat blijkt uit het rapport van de Spaanse supermarktorganisatie Asedas in samenwerking met de Complutense en Autonome Universiteiten van Madrid. 

52% van de consumenten erkent dat ze op zijn minst af en toe verse producten online kopen. Daarmee overtreffen ze voor het eerst degenen die dit nooit doen (44%).

Waar online het meeste naar wordt gevraagd zijn groenten en fruit (72,24%), vleeswaren en kazen (71,85%), gevolgd door vlees en gevogelte (61,81%) en bakkerijproducten en gebak (52, 56%). Op afstand volgen vis en schaaldieren (37,6%) en kant-en-klaar maaltijden -vooral diepvries- (25,79%).

De meest gekochte producten op internet zijn nog steeds producten voor persoonlijke hygiëne (81%), drogisterij (76,65%) en verpakt voedsel (77,16%), allemaal met positieve variatie-indexen vergeleken tegenover vorig jaar. De aankoop van diepvriesproducten (-3,62%) en petfood (-35%) daalde.

Dit vind je misschien ook leuk