Spaanse consumentenbond dient klacht in over ‘krimpflatie’

door admin
Spaanse consumentenbond dient klacht in over 'krimpflatie'

Misschien heb je het al gemerkt: de verpakking van het voer voor je honden is opeens kleiner, maar de prijs is nog hetzelfde als vroeger; De verpakking is gelijk maar er zit een fractie minder nettogewicht in; Of het blikje frisdrank dat je koopt is opeens iets smaller. Zo lijken de producten niet duurder, maar zijn de prijsverhogingen gewoon gemaskeerd.

De OCU heeft om deze reden al een klacht ingediend over de merken Pastas Gallo, Danone, Pescanova, Colacao, Tulipán en Campofrío omdat ze minder verkopen voor dezelfde prijs, dus feitelijk de prijzen verhogen. Dit zijn de eerste bedrijven en de consumentenorganisatie sluit niet uit dat het de klacht uitbreidt naar meer producten en bedrijven. Het gaat namelijk om een oneerlijke praktijk die de concurrentie verandert en fabrikanten die hun prijzen verhogen, benadeelt.

Bekijk ook: Spanjaard koopt minder maar betaalt meer in supermarkt

De OESO schat in dat de prijzen in Spanje in 2022 gemiddeld maar liefst 8,1% hoger liggen dan een jaar geleden. Dat is vijf punten meer dan eerder voorspeld. Het is een cijfer vergelijkbaar met dat van de Consumentenprijsindex in de maand mei (8,5%). Dat was een lichte daling na het record van 9,8% inflatie in maart, volgens de laatste gegevens van de INE.

In het laatste onderzoek naar prijzen in OCU-supermarkten werden al voorbeelden getoond van producten die ogenschijnlijk niet in prijs stijgen, maar in werkelijkheid wel. Hetzelfde bedrag wordt aangerekend voor een kleinere hoeveelheid van het product. Verschillende bekende merken namen al hun toevlucht tot de tactiek om de prijs te handhaven ten koste van de hoeveelheid in de verpakking. 

Bekijk ook: Enorme prijsverhoging bij Mercadona van enkele producten

OCU adviseert consumenten nu om bij het boodschappen doen niet alleen op claims zoals “aanbieding”, “speciale promotie” en “korting” te letten en te vertrouwen. Ze zouden vooral moeten kijken naar de inhoud die op de verpakking wordt weergegeven. Of beter nog, in plaats van de prijs per product of verpakking te vergelijken, de prijs per maateenheid (kilo, 100 gram, liter etc.): alleen dan weet je wat de echte voordeligste optie is. Het vermelden van de prijs per maateenheid is een wettelijke verplichting voor de supermarkten. Consumenten moeten in staat zijn om een betrouwbare vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende producten waaruit ze kunnen kiezen.

Doe mee aan de campagne #Stopreduflacion

OCU lanceert de campagne #stopreduflation voor consumenten. Die kunnen in dit verband gevallen van krimpflatie en verborgen prijsverhogingen melden. Zo kunnen consumenten gezamenlijk degenen die de prijzen op een niet-transparante manier verhogen publiekelijk aan de kaak stellen. 

Bekijk ook: Sneaky trucje van Spaanse supermarkten om je meer te laten betalen

Dit vind je misschien ook leuk