Blunder: Spaanse NS maakt treinen die niet door tunnels passen

door admin
Blunder: Spaanse NS maakt treinen die niet door tunnels passen

Volgens de politieke partij Ciudadanos is die verklaring niet geloofwaardig omdat de afmetingen van de tunnels altijd hetzelfde zijn geweest. De verklaring van de regering is dat er een storing is geweest in de overdracht van spoorbreedtegegevens van de Spaanse spoorwegmaatschappij naar het bedrijf dat de nieuwe smalspoortreinen voor Cantabrië ontwerpt. Daardoor worden er treinen gemaakt die te groot zijn voor de Cantabrische tunnels.

Politiek wil uitleg

De woordvoerder van Ciudadanos (CS) Félix Álvarez heeft scherpe kritiek geuit op de situatie in Cantabrië met forensentreinen. De vernieuwing gaat nu nog langer duren vanwege de fout in de afmetingen. Voor Álvarez zijn de verklaringen van de regering van Spanje voor het uitstellen van de productie van de treinen met 3 jaar niet geloofwaardig. “De regering van Spanje gebruikt dit als excuus om deze treinen niet te produceren, simpelweg omdat er geen geld is. En wat er is, gaat naar het gebruikelijke omdat Cantabrië nooit de prioriteit van Pedro Sánchez is geweest”, benadrukte de Ciudadanos-woordvoerder.

AVE schiet niet op in Cantabrië

Volgens de woordvoerder van de liberale formatie gaat de AVE naar Reinosa met schildpadsnelheid vooruit; die in Bilbao is een slechte grap; De regering is niet geïnteresseerd in de Atlantische Corridor, en nu de regio drie jaar moeten wachten.

Geconfronteerd met deze situatie heeft Ciudadanos al een reeks vragen ingediend voor de minister van Industrie, Francisco Javier López Marcano. Die kan hij beantwoorden voor de plenaire zitting van het parlement voor deze “zoveelste aanval en minachting voor Cantabrië. 

Vox wil af van regiopresident

De VOX-woordvoerder in het parlement van Cantabrië, Cristóbal Palacio, bevestigt dat de “eerste kop die moet rollen” na de nieuwe “onzin” in spoorwegaangelegenheden “die van de president van de regionale regering, Miguel Ángel Revilla” moet zijn.

Evenzo verklaart Cristóbal Palacio dat Revilla de “eerste” is geweest die heeft “gespeeld” met “onwaarschijnlijke” projecten voor hogesnelheidstreinen naar Cantabrië “bewust liegen” tegen de klippen op om koste wat het kost stemmen “te krijgen”.

VOX schat dat de regionale president “de eerste is die uitleg moet geven” omdat alle Cantabriërs zich zijn “onvervulde beloftes’ in spoorwegaangelegenheden herinneren: ‘hogesnelheidstreinen naar Santander, naar Bilbao en vervolgens naar Reinosa. Terwijl de realiteit is dat Cantabrië geïsoleerd is en geen deel uitmaakt van een van de transportuitbreidingsprojecten van Spanje en Europa.

IU en Podemos eisen “iets meer dan uitleg”

Izquierda Unida en Podemos de Cantabria willen dat de centrale en regionale regeringen “iets meer dan uitleg” geven over de vertraging in de levering van treinen om de vloot van de Gemeenschap te vernieuwen.

Dit is hoe de coalitiekandidaten, Mónica Rodero en Carmen Martín, reageerden. “Het is duidelijk dat Cantabrië, naast de nodige uitleg, moet worden gecompenseerd om een sneller alternatief te krijgen”, zegt Rodero. Ze heeft kritiek op het feit dat de korte afstandstreinen van Cercanías in de steek zijn gelaten en alle geld en moeite is ingezet op de AVE. Terwijl de Cercanías-treinen duizenden Cantabriërrs vervoeren die elke dag voor hun werk of studie met de trein reizen. 

Dit vind je misschien ook leuk