Twee topmanagers ontslagen bij Adif en Renfe wegens te grote treinen

door admin
Twee topmanagers ontslagen bij Adif en Renfe wegens te grote treinen

In het geval van Adif is het hoofd van Inspectie en Spoortechnologie op het hoofdkantoor als preventieve maatregel ontslagen. De bedrijfsleiding wacht op het resultaat van de audit aangekondigd door de minister van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda, Raquel Sanchez. Het onderzoek moet uitwijzen hoe de fout tot stand is gekomen en hoe iets dergelijks in de toekomst voorkomen kan worden. 

Renfe heeft de hoofdverantwoordelijke op het gebied van materiaalbeheer op de technische en operationele afdeling ten tijde van de ontwikkeling van de smalspoortreinen naar huis gestuurd.

Het treinbedrijf zegt dat dit besluit de deelname van een andere persoon aan de werkgroep mogelijk maakt, die het ministerie opricht om het ontwerp van de door Renfe aanbesteede treinen snel af te ronden, terwijl de audit wordt uitgevoerd.

Bekijk ook: Spaanse regering biedt Cantabrië excuses aan voor te grote treinen

Beide bedrijven hebben toegezegd met absolute transparantie mee te werken aan de audit van het ministerie van Transport. Renfe heeft al een overeenkomst bereikt met CAF, Adif en de Railway Safety Agency (AESF) om het probleem op te lossen. Dat ligt voornamelijk in de spoorbreedte van de nieuwe metrische spoortreinen die bedoeld zijn voor voorstedelijke en middellangeafstandsdiensten, voornamelijk in Cantabrië, maar ook voor Asturië, Baskenland, Galicië, Castilla y León en Murcia.

Bekijk ook: Blunder: Spaanse NS maakt treinen die niet door tunnels passen

Geen van de partijen heeft bevestigd hoe lang het zal duren om het probleem op te lossen. Wel wordt geschat dat de bouw van de treinen ongeveer drie jaar zal duren. Voor met de productie gestart kan worden moeten nog een aantal procedures doorlopen worden met betrekking tot Europese regelgeving.

Waarom waren de treinen te groot?

De oorzaak van het probleem ligt in een door Adif gepubliceerde netwerkverklaring. Die werd door Renfe gebruikt om de technische kenmerken van de nieuwe treinen te beschrijven. Dat contract werd in 2019 gepubliceerd voor de aanschaf van 31 metrische spoorbreedtetreinen, bedoeld voor forenzen- en middellange afstandstreinen te vernieuwen in met name het noorden van het land. 

Contract voor 258 miljoen euro

In juni 2020 gunde Renfe dit contract voor 258 miljoen euro aan CAF, een fabrikant van treinen en bussen in Baskenland. Bij de voorbereiding van het project realiseerde CAF zich dat er een fout in de meters zat en dat de sporen de bestelde treinen niet zouden ondersteunen. Die fout is gecommuniceerd aan hun klant Renfe.

In het betreffende contract is de uitvoeringstermijn vastgesteld op 18 jaar en vier maanden. Aangezien het 15 jaar onderhoud van sommige eenheden omvatte, zouden de resterende drie jaar en vier maanden de fabricagetermijn zijn. De eerste treinen zouden daarom uiterlijk in oktober 2024 klaar moeten zijn.

Dit vind je misschien ook leuk