Geheime betalingen van Mercadona aan consumentenorganisaties onthuld

door admin
Geheime betalingen van Mercadona aan consumentenorganisaties onthuld

De betalingen werden gedaan aan de grote consumentenorganisatie OCU en vijf andere. De best betaald organisatie ontving 119.000 euro. Sinds 2006 staat de wet consumentenorganisaties toe geld te ontvangen van bedrijven, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Voor de wetswijziging die in december van dat jaar werd goedgekeurd, waren betalingen van bedrijven aan gebruikersverenigingen volledig verboden.

FACUA heeft het ministerie van Consumentenzaken gevraagd om een lijst te verstrekken met overeenkomsten met bedrijfsentiteiten die door de bij hen geregistreerde organisaties zijn gedeponeerd.

Betalingsbewijs voor 20.000 euro aan de OCU

In november 2020 organiseerde de OCU het Euroconsumers International Forum. Na betaling van 20.000 euro aan de OCU nam hier Adela Torres, manager van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Mercadona, aan deel na betaling. Deze betaling is vastgelegd in een overeenkomst die een maand eerder met de supermarktketen was ondertekend.

FACUA roept op tot verbod op dit soort betalingen

FACUA heeft het ministerie van Consumentenzaken verzocht de wet te wijzigen, zodat betalingen van particuliere bedrijven aan consumentenverenigingen opnieuw worden verboden. Het huidige juridische kader bepaalt dat consumenten- en gebruikersverenigingen onafhankelijk moeten handelen van marktdeelnemers en overheidsinstanties om hun doelen te bereiken.

Lees ook: Oproep tot boycot van Mercadona supermarkt wegens arbeidsmisbruik

Uitgekiende mediastrategie

FACUA heeft niet duidelijk gemaakt of het heeft weten te achterhalen waarvoor of hoe het geld van Mercadona door de ontvangende organisaties is gebruikt. Al ligt het antwoord op die vraag voor de hand gezien de nimmer aflatende positieve berichtgeving in de Spaanse media over het bedrijf.

De mediastrategie is heel duidelijk. Middels ‘verhulde’ reclame voor zijn producten verschijnt het bedrijf voortdurend positief in de media. Zeer regelmatig verschijnen jubelberichten over de lancering van nieuwe producten of de positieve effecten op de samenleving van de economische activiteit van het bedrijf. Dit jaar werd de supermarkt door Merco nog uitgeroepen tot het bedrijf met de beste reputatie van Spanje. 

Het is dus vrijwel onmogelijk om kritisch nieuws over het bedrijf van Roig te vinden, zoals bij andere grote nationale bedrijven zoals El Corte Inglés wel het geval is. Het ontbreken van een kritische houding van de kant van de media, de nadrukkelijke aanwezigheid in het hele land en een altijd positieve presentatie van de kant van het bedrijf, zorgen voor een onwrikbaar positief beeld én stabiel, groot marktaandeel. 

Dit vind je misschien ook leuk