
Dat zei de Spaanse minister van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda, Raquel Sánchez tijdens haar afsluitingstoespraak op het Climate Action Sevilla Summit. Ze merkte ook op dat Spanje op dit moment "veel" op het spel heeft staan en dat projecten voor de ecologische transformatie van de industrie niet "in gevaar" mogen worden gebracht.
De minister betreurde het gedrag van de klimaatontkenners, met de "actieve medeplichtigheid van een zogenaamd gematigd rechts" dat, volgens hun politieke bondgenootschappen, "standpunten goedpraat en als hun klankbord fungeert". Sánchez vermeed het om over een bepaalde partij te spreken.
Duurzaamheid als rode draad
Ze legde uit dat duurzaamheid de rode draad zal zijn tijdens het Spaanse voorzitterschap van de Europese Raad en verklaarde dat het verminderen van "kwetsbaarheden" de Europese Unie zal positioneren als een "aantrekkingspool" voor investeringen, werkgelegenheidsgeneratie en het "herwinnen van de rol" in de wereldorde.
Duurzaamheid moet ook sociaal gericht zijn
De minister benadrukte dat duurzaamheid niet alleen milieugericht moet zijn, maar ook sociaal, daarom zal een van de prioriteiten zijn om de fiscale regels te hervormen, weg van "het bezuinigingsbeleid uit het verleden dat zoveel schade heeft veroorzaakt".
Vervoer
Op het gebied van vervoer verklaarde ze dat Spanje wil uitgroeien tot een referentiepunt op het gebied van "nieuwe mobiliteit" en benadrukte dat het land dringendere behoeften heeft dan andere, omdat 27,5 procent van de broeikasgasemissies afkomstig zijn van transport, vijf punten hoger dan het Europese gemiddelde.
Bovendien is deze sector verantwoordelijk voor 40 procent van het totale energieverbruik, bijna 9 punten hoger dan het gemiddelde, en "de belangrijkste strijd vindt plaats in steden", waar 70 procent van de emissies plaatsvindt.
Ze noemde het voorbeeld van de inzet van de regering voor de metro van Sevilla, waarbij ze de helft van de kosten zal financieren, hoewel ze geen eigenaar is van de infrastructuur of "bevoegdheden op dit gebied heeft".
Sánchez benadrukte ook de 2,5 miljoen gratis vervoersabonnementen tot nu toe dit jaar en de geplande 13 miljard voor duurzame mobiliteit, waarvan 8 miljard voor spoorwegen, naast andere maatregelen van de centrale regering.
Volgens de schattingen van de regering zal duurzame mobiliteit naar verwachting 180.000 "hooggekwalificeerde banen opleveren en een bijdrage leveren aan het bbp van ongeveer 20.000 miljoen.
Juan Espadas
De minister werd bij de afsluiting van het forum vergezeld door de leider van de PSOE-A, Juan Espadas, die aanwezig was als voormalig voorzitter van de Commissie Milieu, Energie en Klimaat van het Comité van de Regio's van de EU (2019-2022) en voormalig burgemeester van Sevilla (2015-2022).
Espadas benadrukte dat we nu niet kunnen "stilvallen", aangezien er een bewustzijn en een politieke wil is die "vastbesloten lijkt" om alle beschikbare middelen te benutten. Hij pleitte voor "stabiele allianties" tussen regeringen met "concrete" plannen, programma's en acties, inclusief een tijdschema, zodat burgers "iets minder onzekerheid" hebben. Espadas ziet het als tijdverspilling om aandacht te besteden aan degenen die de klimaatnoodtoestand willen ontkennen. Het is in zijn ogen "geen grap" en kan al helemaal geen "ideologische kwestie" zijn.
Bron: EFEverde