30 miljoen aan publiciteit voor vliegveld zonder vliegtuigen

door admin
30 miljoen aan publiciteit voor vliegveld zonder vliegtuigen

Tot op heden landde er nog nooit een vliegtuig. Bovendien is de toekomst van de luchthaven onzeker omdat de regionale overheid het contract met de exploitant heeft verbroken vanwege de excessieve uitgaven.

Promotiebudget

Vanaf het moment dat de bouwwerkzaamheden begonnen in 2003 werd het promotiebudget door het bedrijf Aerocas SL, eigendom van de Valenciaanse overheid en de provincie Castellón, gestoken in grote sportevenementen en andere festiviteiten.

Publieke rekeningen

De uitgaven vormden een voortdurende doorn in het oog van het orgaan dat de publieke rekeningen in de gaten houdt, la Sindicatura de Comptes. Dit beweert dat nooit werd geanalyseerd of de gedane uitgaven wel enig effect hadden op het vliegveld.

Toeristen

Volgens Aerocas waren de uitgaven noodzakelijk om toeristen en luchtvaartmaatschappijen aan te trekken.

Aerocas raakte in 2006 al in de rode cijfers, maar bleef desondanks toch geld uitgeven aan promotiedoeleinden. De uitgaven verdubbelden zelfs in 2008 en 2009 tot 7,7 miljoen euro. In 2010 gaf het bedrijf nog 4,3 miljoen euro uit en sloot het jaar met een tekort van 31 miljoen euro.

Constructie beeld

Op dit moment wordt alleen nog gewerkt aan de constructie van een enorm bronzen beeld dat is opgedragen aan de initiatiefnemer van het vliegveld, de provinciale PP-partijleider Carlos Fabra.

Het beeld is 25 meter hoog, weegt 20 ton en staat op de rotonde bij de toegang naar het vliegveld.

Dit vind je misschien ook leuk