Komt er een AVE van Málaga naar Marbella?

door admin
Komt er een AVE van Málaga naar Marbella?

Nu hebben voormalige burgemeesters van Málaga en Marbella zich samengevoegd in een burgerlijke vereniging Civisur die zich hard maakt voor een verbinding met een hogesnelheidstrein. De benodigde budget ligt rond de 2 miljard euro.

Het zou gaan om een AVE-verbinding waarmee het vliegveld van Málaga een rechtstreekse verbinding krijgt met het centrum van Marbella in circa veertig minuten. Nu doet men er 50 minuten over met de auto. Als je tenminste door kunt rijden.

Málaga – Fuengirola

Rond de jaren zeventig werd het enkelspoor van 31 kilometer tussen Málaga en Fuengirola gebouwd met 17 stations. Nu is het spoor langs 14 kilometer dubbel en reizen er jaarlijks zo’n negen miljoen passagiers over het traject. Het gaat om een van de meestgebruikte spoortrajecten in Spanje.

Twee miljard euro

Civisur is van mening dat een investering van 2 miljard euro wordt gerechtvaardigd door de 1,2 miljoen residenten die staan ingeschreven langs de kust. Daarbij komen nog eens de ruim 10 miljoen toeristen die de Costa del Sol per jaar bezoeken.

Spoor onder N-340

Civisur zou het spoor willen aanleggen onder de huidige N-340, de nationale weg die parallel aan de kust loopt. Dat zou besparingen kunnen opleveren want voorkomt dat mensen onteigend moeten worden en er nieuwe (en dure) tunnels moeten worden aangelegd. Het terrein is min of meer vlak en het normale verkeer zou er geen last van hoeven ondervinden. Dit legde José Alba uit in de Spaanse pers. Hij is adviseur gespecialiseerd in infrastructuur en houdt zich al een tijd bezig met deze zaak.

Alternatief voor auto

‘De trein moet daar komen waar er vraag naar is. Het moet echter wel gaan om een alternatief dat beter is dan de auto’, aldus Alba. Hij was midden jaren negentig ook betrokken bij de onderzoeken naar de behoefte aan een hogesnelheidstrein samen met de Kamer van Koophandel in Málaga. De ingenieur zou graag zien dat de N-340 meer een stadsweg wordt met stoepen, ruimte voor fietsers en een lagere maximumsnelheid. Daartoe moeten er wel meer verbindingen komen met de snelweg AP-7 vanuit verschillende urbanisaties.

Junta de Andalucía weet van niets

De AVE zou beginnen in Fuengirola Los Boliches en stations krijgen in La Cala de Mijas, ziekenhuis Costa del Sol en Los Monteros. Daar komen dan grote parkeerplaatsen. Een tweede fase zal het spoor doortrekken naar Estepona. De regionale regering in Andalusië (Junta de Andalucía) vindt echter dat de AVE een zaak is van de staat en zegt niets van deze voornemens van Civisur af te weten.

Eerdere initiatieven

Het is niet de eerste keer dat er gesproken wordt over de verlenging van de treinverbinding naar Marbella. Eerder dit jaar pleitte de PSOE-Andalusië al voor de ’tren litoral’. Een kusttrein die de plaatsen langs de Costa del Sol met elkaar verbindt zou goed zijn voor de economie van de regio. Eerder werd vanuit Europa een dergelijk plan tegengehouden. De ‘corredor sur’ gaat niet langs de kust, maar van Madrid direct naar Algeciras via Sevilla.  

Snelweg naar Sevilla

Civisur houdt zich bezig met diverse infrastructurele projecten. Men wil namelijk ook de verbinding tussen Málaga en Sevilla verbeteren. Dat zou kunnen gebeuren door een snelweg aan te leggen door de Vallei van de Guadalhorce. Nu reis je naar Sevilla via Antequera en dat zou sneller en directer kunnen.

Dit vind je misschien ook leuk