Zal er ooit een trein naar Marbella rijden?

door admin
Zal er ooit een trein naar Marbella rijden?

Volgens een PSOE-wethouder van de gemeente Marbella is dat veel te weinig voor een project dat naar schatting minstens een miljard euro kost. Het bedrag van de overheid is bestemd voor een onderzoek naar de nodige infrastructuur om de huidige spoorlijn te verlengen van Fuengirola tot aan Marbella. Dat is een afstand van circa 30 kilometer. 

Marbella is de enige gemeente in Spanje met meer dan 100.000 inwoners zonder treinverbinding. Toch werd die verbinding beloofd door de Spaanse minister van Ontwikkeling tijdens zijn bezoek aan de gemeente in 2012. Vijf jaar later ligt het plan echter nog steeds op de plank. De wethouder dringt er bij de nieuwe burgemeester Angeles Muñoz op aan de overheid onder druk te zetten om meer geld vrij te maken voor het project. 

Men wijst de trage ontwikkeling van het project toe aan het sterk gereduceerde overheidsbudget voor de provincie Málaga in 2017. De provincie kreeg 40 procent minder te besteden dan het voorgaande jaar en ontving in totaal 138 miljoen euro.

Rond de jaren zeventig werd het enkelspoor van 31 kilometer tussen Málaga en Fuengirola gebouwd met 17 stations. Nu is het spoor langs 14 kilometer dubbel en reizen er jaarlijks zo’n negen miljoen passagiers over het traject. Het is het meestgebruikte spoortraject van de korte afstandstreinen van Cercanías in heel Spanje.

Wel kondigde de overheid eerder deze maand een extra investering van 2 miljard euro aan voor een verbetering van de spoorwegverbindingen in de regio Valencia en voor een hogesnelheidsverbinding tussen Valencia en Barcelona. Werkzaamheden aan die verbinding gaan in 2019 van start. 

Dit vind je misschien ook leuk