Het gemeentebestuur van Benalmádena heeft aangekondigd bereid te zijn de kosten van drie miljoen euro te dragen voor de bouw van een nieuwe treinhalte voor de Cercanías treindienst C1 in Nueva Torrequebrada. Deze halte is een langgekoesterde wens van de inwoners van dit gebied, dat kampt met beperkte vervoersmogelijkheden.
Bewoners in deze zone moeten nu of naar het treinstation Arroyo de la Miel of naar dat van Torremuelle. Hoewel het project al meerdere keren werd voorgesteld, is er tot nu toe weinig vooruitgang geboekt.
Plannen voor nieuwe halte in gang gezet
Tijdens een gemeenteraadsvergadering afgelopen vrijdag werd een budget van 23 miljoen euro goedgekeurd voor diverse projecten in de stad. Daarvan is 200.000 euro gereserveerd voor de ontwikkeling van het plan voor de treinhalte. Zodra dit project klaar is, zal het worden voorgelegd aan Adif, de Spaanse spoorbeheerder, en het ministerie van Transport. Hoewel goedkeuring van deze instanties nodig is, heeft de gemeente al besloten de kosten zelf te dragen zonder extra financiering van de staat.
Oplossing voor verkeersproblemen
De nieuwe halte, die vlakbij het tunnel van Torrequebrada zal worden gebouwd, zou een belangrijke oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen van de ruim 5.000 gezinnen die in Nueva Torrequebrada wonen. De treinverbinding, die deel uitmaakt van de C1-lijn tussen Málaga en Fuengirola, zou de reistijd naar nabijgelegen steden en naar Benalmádena zelf aanzienlijk verkorten en het verkeer in de regio verminderen.
Uitdagingen met parkeerplaatsen
Een van de grootste obstakels voor de bouw van de treinhalte is de locatie van de parkeerplaatsen, een vereiste van Adif. Hoewel aanvankelijk een locatie werd voorgesteld die als groene zone in het bestemmingsplan stond, stelt de gemeente nu een alternatieve plek voor op slechts 10 meter afstand, waar plaats is voor 70 voertuigen.
De gemeente wacht nog op een reactie van Adif en het ministerie van Transport. Desondanks hoopt men het project snel van de grond te krijgen en de bereikbaarheid van Nueva Torrequebrada te verbeteren.
Verlenging kusttrein
Een andere wens van diverse gemeentebesturen en de lokale bevolking is een verlenging van het traject van de huidige kusttrein tussen Málaga en Fuengirola tot aan Esteopona of zelfs Algeciras. De dienst C1 is de meestgebruikte van Spanje. Terwijl Marbella de enige gemeente in Spanje is met meer dan 100.000 inwoners die niet beschikt over een eigen treinverbinding. De kustweg A7 langs de Costa del Sol-gemeenten loopt vrijwel dagelijks wel ergens vast. Het enige alternatief voor wie langere trajecten reist is de dure tolweg AP-7. Deze heeft echter alleen een afslag bij Calahonda, Marbella en Estepona. Wie dus in tussengelegen gebieden wil zijn, moet alsnog over de drukke kustweg. Bewoners zonder auto verplaatsen zich met buslijnen, die vervolgens in dezelfde drukte terechtkomen. Een treindienst zoals die tussen Málaga en Fuengirola zou een grote verlichting kunnen betekenen.