Spaanse campings waren vorig niet alleen de grote winnaar van het toerisme in Spanje, het is ook de sector die het meest is gegroeid in de afgelopen tien jaar.
De Spaanse Federatie van Campings (FEEC) meldt dat campings in 2024 een record hebben bereikt met meer dan 10,2 miljoen reizigers en bijna 49,3 miljoen overnachtingen. Dit is een stijging van respectievelijk 3% en 4,2% ten opzichte van het vorige jaar.
Binnen- en buitenlandse kampeerders
Het aantal nationale kampeerders is sinds 2015 met 41,1% gestegen en sinds de pandemie met 14,4%. De groei van het aantal buitenlandse gasten is nog hoger, met 75,4% sinds 2015 en 41,5% sinds 2019, het jaar voor de pandemie.
Gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) bevestigen ook de toename van buitenlandse gasten in het afgelopen jaar. Het waren er bijna vier miljoen, 13% meer dan in 2023. Het aantal Spanjaarden dat koos voor de camping daalde met 1,8% met een totaal van 6,3 miljoen.
In vergelijking met 2019 is het aantal reizigers met 23,5% toegenomen, terwijl het aantal overnachtingen met 21% is gestegen.
Gemiddelde verblijfsduur stijgt
Zowel nationale als internationale kampeerders overnachten langer op de campings. Spanjaarden verbleven gemiddeld 4,2 nachten per jaar, terwijl buitenlandse kampeerders gemiddeld 5,8 nachten verbleven, vooral in het laagseizoen. Het aantal overnachtingen van Spanjaarden en internationale toeristen namen respectievelijk met 2,5% en 6,2% toe.
Omzetgroei in 2022
Een studie van EY Spanje onthulde dat de omzet van campings in 2022 1.320 miljoen euro bereikte, een stijging van 26% ten opzichte van 2019. Volgens het rapport wordt 35% van de uitgaven van toeristen besteed aan accommodatie, terwijl de overige 65% naar catering, lokale producten, rondleidingen en ervaringen in de omgeving gaat.
Daarmee hebben de uitgaven van campingtoeristen een positief effect op andere sectoren buiten de camping, zoals lokale handel, restaurants of recreatieve en culturele activiteiten in de buurt van de campings. Dat is vooral in landelijke gebieden het geval, benadrukte EY Spanje in het onderzoek.
FEEC blijft ambitieus
Voor Ana Beriain, voorzitter van de FEEC, vertegenwoordigen deze cijfers “de erkenning van miljoenen klanten voor de inspanningen en het werk van een hele sector die met sprongen groeit. Elk jaar hebben we een groter gewicht in het bbp dat wordt gegenereerd door het toerisme in ons land. Daarmee hebben we ook meer verantwoordelijkheid omdat we de tweede favoriete accommodatie van de Spanjaarden zijn. We zijn ambitieus en willen blijven groeien en verbeteren, zodat iedereen onze sector kent”.
Lees ook: de mooiste camping van Europa ligt in Spanje