Volgens de toeristische sector in Spanje is het “onmogelijk” om aan de nieuwe wetgeving voor toeristenregistratie te voldoen. Bovendien heerst er bij de initiatiefnemer van het registratiesysteem voor toeristen, het ministerie van Binnenlandse Zaken, zo’n grote chaos dat mails over het systeem niet meer beantwoord kunnen worden.
Daarom stuurde het ministerie van Binnenlandse Zaken op 17 december een enigszins schokkende boodschap naar duizenden hotels, reisbureaus en autoverhuurbedrijven die om verduidelijking vroegen over de nieuwe toeristenregistratie. Het ministerie liet weten: “Vanwege de grote hoeveelheid ontvangen e-mails, kunnen we geen antwoord meer geven op de openstaande berichten.”
De nieuwe regelgeving, die op 2 december in werking trad, stelt dat toeristen gedetailleerde persoonlijke en bankgegevens moeten verstrekken bij het boeken van accommodatie of andere toeristische diensten. Dat elke toerist meer dan 30 vragen moet beantwoorden, heeft geleid tot chaos en bezorgdheid binnen de toeristische sector, die goed is voor bijna 15% van het Spaanse BBP.
Technische storingen zorgen voor ernstige vertragingen
De problemen met het nieuwe systeem zijn niet nieuw. Het ministerie had de wetgeving al drie keer uitgesteld voordat het systeem voor toeristenregistratie in werking kon treden. Drie weken na de start blijken de bezorgdheden van de sector terecht. Voortdurende technische storingen, onduidelijkheden over de wetgeving en zorgen over de veiligheid van opgeslagen data domineren.
Hotel- en reisorganisaties waarschuwen bovendien voor de risico’s van cyberaanvallen. Ze zijn namelijk verplicht om gegevens van klanten drie jaar lang te bewaren. Dat betekent dat al die individuele systemen ook goed beveiligd moeten zijn en blijven. Dat kan vooral bij de kleinere ondernemingen problemen opleveren. De sector vreest juridische gevolgen, vooral gezien de zware boetes die kunnen oplopen tot 30.000 euro voor bedrijven die de wet overtreden.
Toeristische sector eist versoepeling van registratiesysteem
De Spaanse confederatie van reisbureaus (CEAV) heeft de afgelopen weken diverse verzoeken ingediend bij het ministerie om de wetgeving te versoepelen. Ze vragen onder andere om de hoeveelheid te registreren gegevens te verminderen en om programma’s zoals het IMSERSO (sociale toerisme voor ouderen) en schoolreizen uit te sluiten van de verplichtingen. CEAV-directeur Mercedes Tejero benadrukt dat veel reisbureaus in Spanje kleine familiebedrijven zijn, voor wie de nieuwe eisen een zware administratieve en financiële last vormen. Bovendien ontbreekt het de kleinere ondernemingen aan personeel om alle gegevens in te voeren en te verwerken. Verder is er een breed verzoek om de bewaartermijn van gegevens te verkorten van drie jaar naar zes maanden, tenzij er aanwijzingen zijn van strafbare feiten.
Juridische bezorgdheid over de nieuwe toeristenregistratie
De Europese wetgeving biedt mogelijk een uitweg voor de toeristische sector. De Europese Hof van Justitie heeft in juni 2022 geoordeeld dat Spaanse wetgeving die de bewaartermijn van persoonlijke gegevens te ver uitbreidt, in strijd is met de Europese wetgeving. Aangezien de Spaanse toeristische sector deze bezorgdheid heeft, zoeken ze steun bij de Europese gerechtelijke instanties. Eerder ontkende minister Marlaska de aantijgingen dat het registratiesysteem de privacy van toeristen zou schenden. Hij bestempelde het systeem als evenwichtig wat de balans betreft tussen de veiligheid en de individuele rechten van toeristen. Zoals hij uitlegde, heeft het systeem het mogelijk gemaakt om 18.000 mensen te identificeren. Daarmee worden mogelijke ‘criminele acties gestopt en de veiligheid van de burgers gegarandeerd’.
Politieke onrust over de toeristenregistratie
De nieuwe wetgeving heeft ook politieke onrust veroorzaakt. Agustín Almdóbar Barceló, senator van de PP en betrokken bij de toeristische belangen in Benidorm, heeft aangekondigd tegen de wet te zullen ageren in gemeentebesturen en regionale parlementen. Hij noemt de wetgeving “onaanvaardbaar”. Bovendien stelt hij dat het de Spaanse toeristische sector schaadt door de competitiviteit te verminderen. Het beleid, dat door velen wordt aangeduid als ‘de Big Brother van Marlaska’, verwijzend naar minister Marlaska van Binnenlandse Zaken, levert Spanje als toeristische bestemming niet alleen juridische, maar ook reputatieschade op.
Ondanks dat de toeristisch sector aandringt op verduidelijking en hervorming van de wetgeving, lijkt het ministerie van Binnenlandse Zaken vooralsnog weinig geneigd om concessies te doen. Het gebrek aan communicatie en de onduidelijkheid over de implementatie van de wet kan echter leiden tot ernstige gevolgen voor zowel de bedrijven als de toeristen die Spanje bezoeken.