Nieuw registratiesysteem voor reizigers in Spanje uitgesteld

door admin
gegevensregistratie hotel receptie

Het nieuwe koninklijk besluit 933/2021, dat een uitgebreid registratiesysteem voor reizigers invoert, heeft voor hevige opschudding gezorgd in reissector in heel Spanje. De regelgeving, die oorspronkelijk op 26 oktober 2021 in werking zou treden, is na felle kritiek opnieuw uitgesteld.

De reden achter het verzamelen van zoveel gegevens is de bestrijding van terrorisme en de georganiseerde misdaad. Die maken bij hun activiteiten vaak gebruik van de logistiek van accommodatie en autoverhuur. Door een gedetailleerde registratie van reizigers te hebben, kunnen autoriteiten illegale activiteiten effectiever controleren en voorkomen.

Toeristische organisaties, hotels, autoverhuurbedrijven en reisbureaus hebben unaniem bezwaar gemaakt tegen de regelgeving, die zij als onwerkbaar en schadelijk beschouwen.

Overmatige privacy-inbreuk

Een van de grootste klachten over het nieuwe reizigersregister is de hoeveelheid persoonlijke gegevens die wordt gevraagd. Bedrijven die reserveringen verwerken, zoals hotels en autoverhuurders, moeten meer dan 40 gegevens van klanten verzamelen en binnen 24 uur doorgeven aan het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit omvat basale informatie zoals naam en paspoortnummer, maar ook gevoeligere gegevens zoals creditcardinformatie en zelfs het aantal kamers in het hotel. Volgens de sector schendt dit de privacy van reizigers op ongepaste wijze.

Gevaar voor datalekken

Een ander probleem is het risico op datalekken en phishing-aanvallen. Door de enorme hoeveelheid gevoelige informatie die wordt verzameld en uitgewisseld tussen verschillende partijen, ontstaat het risico op cyberaanvallen. Bedrijven in landen zoals Duitsland en Nederland, belangrijke toeristische markten voor Spanje, aarzelen bovendien om deze gegevens te verzamelen vanwege privacywetgeving in hun eigen landen.

Onuitvoerbare eisen voor autoverhuurbedrijven

Voor autoverhuurbedrijven zijn de eisen van de nieuwe wet vrijwel onmogelijk om aan te voldoen. Bij het maken van een reservering moeten zij onder andere het kenteken en de kilometerstand van het voertuig doorgeven, wat vaak onmogelijk is omdat veel reserveringen maanden van tevoren worden gemaakt.

Overdreven administratieve last

De toeristische sector wijst er ook op dat deze nieuwe verplichtingen een enorme administratieve last zullen vormen, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven die het grootste deel van de sector vormen. De extra administratieve handelingen en de kosten van de naleving zijn voor veel bedrijven niet haalbaar. Ondanks beloftes van het ministerie om de last te verminderen, blijft de sector ontevreden en bezorgd over mogelijke boetes.

Lees ook: Hotels in Benidorm verzetten zich tegen nieuwe gegevensregistratie

Dit vind je misschien ook leuk