Concurrentiestrijd losgebarsten onder mobiele telefonieproviders

door admin
Concurrentiestrijd losgebarsten onder mobiele telefonieproviders

In 2019 maakten in Spanje meer dan 9,5 miljoen mensen de overstap naar een ander telecombedrijf. Grote winnaars hierbij zijn de recent op de markt gekomen aanbieders MásMóvil en Digi. MásMóvil verrijkte zich ten koste van grote bedrijven als Movistar, Orange en Vodafone met 427 duizend mobiele en 255 duizend vaste telefoon- en internetlijnen. Het Roemeense bedrijf Digi deed hetzelfde met 235 duizend nieuwe abonnees.

Klanten kiezen voor pakket zonder televisie

Wat de nieuwkomers onderscheidt van hun drie grote concurrenten is het ontbreken van een televisieabonnement in het aanbodpakket. Het succes scoren ze met laagdrempelige low-costpakketten voor mobiele telefonie. Voor de meeste klanten is dat voldoende omdat een televisieabonnement in veel gevallen is vervangen door een abonnement op een streamingsdienst als Netflix, HBO of Amazon.  

Omdat het voor consumenten gemakkelijk is gemaakt om over te stappen, verruilde in 2019 7,3 mensen hun huidige mobiele provider voor een andere. Nog eens 2,3 miljoen keer werd ook voor de vaste telefoonlijn een andere provider gekozen. In totaal is in 2019 iets minder vaak voor een andere aanbieder gekozen dan in 2018 toen 10 miljoen keer een overstap werd gemaakt naar een concurrent uit de telecommarkt.  

Másmóvil en Digi

MásMóvil bedient de mobiele telefoniemarkt met verschillende merken zoals Yoigo, Pepephone, Lebara en LlamaYa. Afgelopen jaar bleek dat MásMóbil een belangrijk deel van zijn klanten bij markleiders als Vodafone heeft weggehaald met een aanbod van betaalbare tarieven in combinatie met een goede service. Uit de toename van het aantal MásMóvil-klanten kan worden afgeleid dat het offreren van een televisieabonnement niet noodzakelijk is om te groeien.

Grote verrassing is echter het Roemeense bedrijf Digi dat, dankzij duizenden kleine buurt- en telefoniewinkels die het merk verkopen met een agressieve prijsstelling, het vertrouwen heeft weten te winnen van de Spaanse mobiele telefoongebruikers. Bijna 2 miljoen mensen in Spanje sloten voor hun mobiele telefoon een abonnement af bij nieuwkomer Digi.  

Drie grote verliezers

In 2019 verloren Movistar, Orange en Vodafone samen 840 duizend mobiele telefoonabonnementen en 450 duizend vaste telefoon- en internetabonnementen. Het grootste verlies was voor Movistar, dat in 2019 als enige van de drie een nog groter verlies aan abonnees leed dan het jaar daarvoor.

Dit vind je misschien ook leuk