De Spaanse verkeersdienst (DGT) is begonnen met onverwachte, verplichte controles op de Spaanse wegen om voertuigen te controleren op geldige ITV-keuringen.
De ITV (Inspección Técnica de Vehículos) is vergelijkbaar met de Nederlandse APK en betreft een verplichte technische keuring van voertuigen om ervoor te zorgen dat ze veilig en milieuvriendelijk zijn. De onverwachte controles worden uitgevoerd door verkeersagenten en kunnen elke bestuurder op de openbare weg treffen. In 2024 zijn er al meer dan 6.000 van dergelijke controles uitgevoerd, zo meldt AECA-ITV, de organisatie die bijna alle ITV-stations in Spanje vertegenwoordigt.
Ouder wagenpark vraagt om strikte controles
Het Spaanse wagenpark is met een gemiddelde leeftijd van 14,5 jaar een van de oudste van Europa. Daarmee wordt het steeds belangrijker om de staat van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen goed in de gaten te houden. Ondanks een positief resultaat voor oktober met betrekking tot het aantal verkeersdoden, blijven de cijfers over 2024 zorgwekkend hoog. Bovendien blijkt dat meer dan 30% van de voertuigen in Spanje niet op tijd de verplichte ITV-keuring ondergaat. Om deze reden heeft Spanje besloten om maatregelen over te nemen die al jaren in andere Europese landen worden toegepast: mobiele ITV-controles op de openbare weg.
Mobiele ITV-units houden voertuigen onverwacht staande
Bij deze nieuwe controles kunnen alle voertuigen op elk moment aan een technische inspectie worden onderworpen. Dit kan zowel visueel door een verkeersagent als door een speciale mobiele ITV-eenheid die is uitgerust met de benodigde apparatuur en technische expertise. De controles richten zich op cruciale onderdelen van het voertuig. Denk aan de remmen, de besturing, de verlichting, de banden, het chassis en de uitstoot van schadelijke stoffen. Bij ernstige gebreken worden bestuurders verplicht met hun voertuig naar een vast ITV-station te gaan voor een nadere inspectie.
Boetes
Bestuurders die rondrijden met een verlopen ITV-keuring of een defect voertuig kunnen naast reparatieverplichtingen ook rekenen op een flinke boete. Zo bedraagt de boete voor het rijden zonder geldige ITV 200 euro. Bij ernstige gebreken kan de boete oplopen tot 500 euro. Daarnaast kan het voertuig in beslag worden genomen totdat de gebreken zijn verholpen en de keuring is goedgekeurd. In de eerste zes maanden van 2024 zijn er al zo’n 6.000 van dergelijke controles uitgevoerd, met name gericht op vrachtvervoer, waarbij naast de technische staat ook zaken als ladingen en rijtijden in de gaten worden gehouden.
Lees ook: Ruim 3 miljoen voertuigen rijden in Spanje zonder ITV, hoe kan dat?