DGT wijzigt vereisten voor vernieuwen rijbewijs in Spanje

door admin
DGT wijzigt vereisten voor vernieuwen rijbewijs in Spanje

Naast het feit dat ze een groot aandeel van de bestuurders vormen, vertegenwoordigen 65-plussers ook 26 procent van de doden bij verkeersongevallen. Woordoverder van DGT, Pere Navarro, heeft zijn bezorgdheid uitgesproken over de vergrijzing in dit opzicht in het land.

Autorijden is een vaardigheid die mensen in de loop van de tijd niet vergeten, net als fietsen. Zoiets verleer je niet. Toch kan niet worden genegeerd dat met de jaren de reflexen niet hetzelfde blijven en het reactievermogen afneemt. Het besturen van een auto vereist meer dan alleen de kennis van hoe de pedalen en de versnelling werken en de verkeersregels. 

Na slagen voor tests 5 jaar doorrijden

Momenteel krijgen 65-plussers die hun rijbewijs moeten verlengen als ze slagen voor de tests, toestemming om 5 jaar door te rijden. Die periode beschouwt de DGT als “buitensporig”. Navarro erkent dat het een “delicate” verandering is, maar dat het inkorten van deze periode een prioriteit is. Daarom is de verkeersdienst “gefocust op de termijnen”. Wat niet zal veranderen zijn de fysieke en psychologische tests.

De DGT streeft ernaar dat er voor deze groep vaker medische en bekwaamheidsbeoordelingen plaatsvinden. Het doel is om meer veiligheid op de weg voor iedereen te bereiken. De INE schat dat tegen 2030 1 op de 4 Spanjaarden ouder zal zijn dan 65 jaar. Een van de voorstellen die op tafel ligt, is dat de arts die verantwoordelijk is voor de onderzoeken toegang krijgt tot de medische geschiedenis van elke bestuurder.

Profiel van bestuurders ouder dan 65 jaar

Gezien de gegevens over sterfgevallen en ziekenhuisopnames na verkeersongevallen, zijn 65-plussers meestal betrokken bij aanrijdingen van opzij, van voren naar opzij en van achteren. Het zijn ongevallen die overdag en doordeweeks plaatsvinden en meestal op kruispunten. Ouderen begaan ook meer overtredingen voor het niet dragen van gordels. Het merendeel van de slachtoffers onder 65-plussers is man.

Als positief punt worden 65-plussers minder vaak slachtoffer van frontale botsingen en ongelukken bij afritten van de weg en begaan ze minder snelheidsovertredingen of overtredingen in verband met het gebruik van alcohol of drugs. 

Bekijk ook: Dit zijn de meest merkwaardige overtredingen van de verkeersregels in Spanje

Dit vind je misschien ook leuk