Accommodatie die als duurzaam is gecertificeerd is aantrekkelijker voor 40% van de Spaanse reizigers. Bijna driekwart van de Spanjaarden (74%) wil het komende jaar kiezen voor duurzamer reizen. Dat blijkt uit het recente Sustainable Travel Report 2024 van Booking.
Hierin staan de uitkomsten van een onderzoek naar de houding en perceptie van de inwoners ten opzichte van duurzaamheid in toerisme. De Canarische Eilanden, Catalonië en Andalusië voeren de lijst aan van autonome gemeenschappen met het grootste aantal duurzaam gecertificeerde accommodaties. Vooral Playa del Inglés, Adeje, Playa Blanca, Corralejo en Las Palmas de Gran Canaria vallen op door een breed aanbod aan duurzame accommodaties.
Bewustwording duurzaam reizen
Het onderzoek benadrukt zowel bestaande bewustwording als een sterk verlangen om positief bij te dragen aan de bestemmingen die ze bezoeken. 86% van de respondenten vindt het belangrijk vom duurzaam te reizen. 74% van de ondervraagden wil de bestemming na vertrek in betere staat achter laten dan voor aankomst.
Moe van klimaatverandering
De nieuwe gegevens laten echter zien dat er een gevoel van wereldwijde vermoeidheid kan ontstaan, gevoed door “voortdurende uitdagingen die duurzamere reiskeuzes in de weg staan”. Uit het rapport blijkt dat meer dan de helft (53%) vindt dat duurzamer reizen belangrijk is, maar dat het geen belangrijke overweging is bij het plannen of boeken van een reis, terwijl 30% zelfs zegt “moe te worden van het steeds maar horen over klimaatverandering”.
Hoofdrol voor de overheid
Volgens Booking beschouwt 51% van de respondenten overheden als “hoofdrolspelers” in het tegengaan van de economische effecten van toerisme. 46% gelooft in de essentiële rol van reisaanbieders in het verzachten van milieufactoren.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 44% van de reizigers vindt dat overheden een “actievere” rol moeten spelen in het vergroten van het bewustzijn van de impact van toerisme op het milieu en lokale gemeenschappen. Deze cijfers benadrukken het belang van samenwerking tussen overheid als privésector, om duurzamer en verantwoordelijker toerisme te promoten.
“Veel mensen zijn optimistisch en hebben de wens om een positievere impact te hebben. Toch heeft de sector een grote kans om de inspanningen te versnellen om deze beslissingen voor iedereen gemakkelijker te maken,” zegt Danielle D’Silva, directeur duurzaamheid van Booking.com.
Beschikbaarheid duurzame accommodatie
Volgens het accommodatieplatform is het “belangrijk” om te blijven zorgen voor de beschikbaarheid van de meest duurzame opties. Ook moet het aanbod betrouwbaar en gemakkelijk te begrijpen zijn.
74% wil duurzamer reizen
Vooruitkijkend zegt 74% de komende 12 maanden duurzamer te willen reizen. Allereerst omdat ze geloven dat het juist is (33%). Daarnaast ook omdat ze zich schuldig voelen als ze een minder duurzame keuze maken (46%).
Uit het rapport blijkt dat sommige mensen het belang van bewuster reizen niet inzien. Een derde (33%) van de Spanjaarden denkt dat de schade die al is aangericht “onomkeerbaar” is. De reiskeuzes die zij maken, veranderen daar niets aan. daar niets aan zullen veranderen.
Ruim een kwart van reizigers (27%) gelooft niet dat klimaatverandering zo ernstig is als men het doet voorkomen. De mensen die bewustere reiskeuzes maken merken dat deze duurzame ervaringen hun reis echt verrijken.
Volgens het rapport erkent 63% van de respondenten dat ze de beste versie van zichzelf zijn als ze duurzamer reizen. Deze positiviteit werkt door in het dagelijks leven. 70% gelooft ook dat het zien van duurzame praktijken tijdens het reizen stimuleert om duurzamer te zijn in hun dagelijks leven.
Dit vind je misschien ook interessant: Duurzame cruiseschepen in havens Barcelona en Cádiz