Spanje investeert 4,6 miljard euro in digitalisering van het mkb

door admin
Spanje investeert 4,6 miljard euro in digitalisering van het mkb

Dat aantal kan nog oplopen tot anderhalf miljoen bedrijven die van dit digitaliseringsproject kunnen profiteren. De regering heeft voor het zogeheten ‘Plan de Digitalización de Pymes 2021-2025’ ruim 4,6 miljard euro uitgetrokken. Met dat geld moet minimaal 47 procent van het Spaanse mkb straks gedigitaliseerd zijn. In totaal telt Spanje 2,87 miljoen midden- en kleinbedrijven die samen 99,8 procent van de productiesector uitmaken. Daarom gaat een deel van het herstelfonds dat Spanje van de EU ontvangt (in totaal 150 miljard euro) naar deze sector.  

Digital Toolkit

Het digitaliseringsproject bestaat uit vier verschillende projectlijnen. De eerste en belangrijkste lijn wordt gecoördineerd en uitgevoerd door het ministerie van Economische Zaken. Hiervoor wordt in totaal 3,1 miljard euro geïnvesteerd, waarvan 3 miljard euro bestemd is voor de benodigde IT-tools (‘Digital Toolkit’), 50 miljoen euro is bestemd voor directe financiële hulp voor de digitalisering, 42 miljoen euro gaat naar verbetering van de cyberveiligheid van de bedrijven en met nog eens 26 miljoen euro worden bedrijven gestimuleerd ICT-technologieën in hun productiesystemen te integreren. 

Opleidingen 

In de tweede projectlijn, ook onder leiding van minister Nadia Calviño, wordt 656 miljoen euro geïnvesteerd in het opleiden van bedrijfsdirecties in digitaal management. Daarbij streeft de overheid ernaar meer vrouwen in deze posities te krijgen en de digitale kloof daarmee te verkleinen. Een deel van het budget gaat naar digitale opleidingen voor jongeren en naar het contracteren van IT-experts die de digitale transitie binnen een aantal bedrijven gaan helpen realiseren. 

Stimulatie ondernemerschap en aandacht voor speciale sectoren

De derde projectlijn is met een budget van 439 miljoen euro gericht op stimulatie van het ondernemerschap en de vierde lijn ten slotte richt zich op de digitalisering van specifieke sectoren zoals de industrie (met een investering van 38 miljoen euro), het toerisme (80 miljoen euro) en de commercie (325 miljoen euro). 

Volgens gegevens van de Europese Unie heeft maar 17 procent van het mkb in Spanje op succesvolle wijze digitale technologieën geïntegreerd in het bedrijf, versus 54 procent van de grote Spaanse bedrijven. Nog maar 19 procent van de verkoop verloopt online. 

“Traditionele bedrijven staan nog twijfelachtig tegenover digitaliseringsstrategieën, zij kunnen geen gebruikmaken van grote databanken waartoe de grote bedrijven wel toegang hebben en beschikken niet over geavanceerde tools en applicaties die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie. Daarbij zijn zij uiterst kwetsbaar als het gaat om cyberdreiging”, aldus de Europese Unie. 

Dit vind je misschien ook leuk