Fietsers in Spanje opgelet: nieuwe regels voor fietsen op de weg

Helmplicht voor fietsers, nieuwe inhaalregels voor bestuurders

door Judith Goeree
nieuwe regels voor fietsers in Spanje

De Spaanse verkeersdienst Dirección General de Tráfico (DGT) komt met verschillende nieuwe regels voor fietsen op de weg. Het nieuwe Koninklijk Besluit van DGT heeft als belangrijkste doel om de meest kwetsbare weggebruikers in Spanje te beschermen. Bovendien moet het een veilige en harmonieuze verkeerssituatie tussen fietsers, automobilisten en ander verkeer bevorderen.

Met de nieuwe regels voor fietsen op de weg wil DGT de veiligheid van fietsers vergroten. Regelmatig gebeuren er in Spanje ernstige ongelukken met bijvoorbeeld wielrenners. In 2023 waren er 7.598 ongevallen waarbij fietsers betrokken waren in Spanje. Dit omvat 2.143 ongevallen op de snelweg en 5.465 ongevallen in stedelijke gebieden. Daarentegen blijft het aantal omgekomen fietsers in het laatste decennium constant: in 2023 stierven er 45, ondanks een toename in het gebruik van dit vervoermiddel. De talrijke nieuwe regels voor zowel automobilisten als fietsers moeten zorgen voor een veiliger fietsklimaat.

Belangrijke veranderingen voor fietsers op de weg

Een van de belangrijkste wijzigingen betreft de snelheid tijdens het inhalen. Vanaf 2025 is de maximale snelheid waarmee een voertuig een fietser mag inhalen 20 kilometer per uur lager dan de snelheidslimiet op de betreffende weg.

Bijvoorbeeld: als de snelheidslimiet 90 km/u is, mogen automobilisten een fietser inhalen met een snelheid van maximaal 70 km/u. Dit sluit aan bij de al bestaande regel die voorschrijft dat automobilisten tijdens het inhalen van een fietser minimaal anderhalve meter afstand moeten houden. Bovendien is het in sommige gevallen verplicht om volledig van rijstrook te wisselen om een fietser in te halen en risico’s te minimaliseren.

Fietshelm verplicht

Andere belangrijke veranderingen betreffen het gebruik van de helm. Wie fietst moet te allen tijde een helm dragen op de weg. Ook in situaties waarin vroeger uitzonderingen golden, zoals tijdens beklimmingen of bij extreme hitte, is een helm nu verplicht. Daarnaast moeten fietsers verplicht reflecterende of verlichte accessoires dragen onder omstandigheden met slecht zicht, zodat zij zichtbaar zijn vanaf een afstand van minimaal 150 meter.

Regels voor fietsers in de stad

De nieuwe regels voor verkeersdeelnemers op de fiets gelden niet alleen voor de wegen, maar ook voor stadsverkeer. Fietsers moeten in de stad in het midden van de rijstrook rijden, zodat trottoirs worden vrijgehouden voor voetgangers. Dit zou bovendien de verstandhouding tussen fietsers en automobilisten ten goede komen.

Op stadswegen met slechts één rijstrook en een snelheidslimiet van 30 km/u mogen fietsers in sommige gevallen tegen de rijrichting van andere voertuigen in fietsen. Dit is bedoeld om een vlottere verkeersdoorstroming te bevorderen. Toch kan dit ook leiden tot spanningen in het verkeer.

Automobilisten moeten minimaal 5 meter afstand houden

Daarnaast moeten automobilisten in stedelijke gebieden een minimale veiligheidsafstand van 5 meter houden wanneer zij achter een fietser rijden. Een andere nieuwe regel is dat fietsers andere voertuigen bij verkeersopstoppingen zowel rechts als links mogen inhalen. Dit om de doorstroming te bevorderen.

Impact van nieuwe regels voor fietsers voor andere verkeersdeelnemers

De Spaanse verkeersdienst DGT benadrukt het belang van respect voor fietsers die deelnemen aan het verkeer. De nieuwe helmplicht en de verplichte reflecterende elementen moeten bovendien zorgen dat fietsers veiliger zijn en beter zichtbaar voor andere weggebruikers.

De regel die fietsers voorschrijft in de steden het midden van de rijstrook in te nemen, dwingt automobilisten zich aan te passen aan een nieuwe verkeerssituatie. Automobilisten moeten daardoor voorzichtiger zijn met inhalen, is de theorie. En dat zal de uiteindelijke verkeersveiligheid verbeteren.

DGT pleit voor wederzijds respect tussen fietsers en bestuurders

Met de nieuwe maatregelen toont de DGT verkeersveiligheid en wederzijds respect tussen fietsers en bestuurders serieus te nemen. Ben je fietser? Bereid je dan voor op de nieuwe regels. Ben je bestuurder? Besef dan dat deelnemen aan het verkeer vraagt om wederzijds geduld en respect. Aldus de Spaanse verkeersdienst.

Lees ook: Tenerife verkozen tot beste fietsbestemming ter wereld

Dit wil je misschien ook lezen