Formule 1 Madrid vindt eerste grote investeerder

Eerste F1 race in Madrid gepland voor september 2026

door Else BeekmanElse Beekman
Formule 1 Madrid

De Formule 1 in Madrid heeft zijn eerste grote investeerder binnengehaald. De Zwitserse multinational Match Hospitality zal de komende tien jaar de exclusieve VIP-zones in het paddock ontwerpen, bouwen en commercieel exploiteren. De deal vertegenwoordigt een investering van maar liefst 400 miljoen euro, zo bevestigt beursorganisatie Ifema, die de leiding heeft over het project.

De samenwerking bestrijkt de periode vanaf de eerste race, die gepland staat voor 2026, tot en met 2036. Match Hospitality krijgt de verantwoordelijkheid over 15.000 VIP-plaatsen. Verder zal het bedrijf luxe catering en toegangsbeheer organiseren en toeristische pakketten ontwikkelen. Ifema benadrukt dat het een “garantie op lange termijn” biedt. Desondanks erkent het dat de investering moeilijk in het eerste jaar kan worden terugverdiend.

Gedeelde expertise en internationale ervaring

Match Hospitality is geen onbekende in de sportwereld. Het bedrijf heeft ruime ervaring met VIP-voorzieningen bij grote sportevenementen, zoals de Formule 1 in het Engelse Silverstone (sinds 2009) en het WK Voetbal in Qatar (2022) en Australië (2023). Ifema prijst de expertise van de Zwitsers: “Zij brengen de ervaring, wij werken samen.” Een woordvoerder van Ifema zegt hierover het volgende: “Dit soort moderne races midden in steden vraagt om een extra dimensie. Match Hospitality heeft bijgedragen aan het succes van Silverstone, precies wat Liberty Media [de eigenaar van de F1-rechten] van iedere Grand Prix verlangt,” aldus een woordvoerder van Ifema.

Eerste grote private partner na miljardenproject

Het partnerschap met Match Hospitality is het eerste grote private contract sinds Ifema miljarden heeft geïnvesteerd in de organisatie van het evenement. De totale kosten lopen inmiddels op tot 51 miljoen euro, met 3,5 miljoen euro extra voor directiekosten en toezicht op de bouw. Hoewel regionale politici Ayuso en Almeida eerder spraken van een “coste cero” (‘nul kosten’) voor de belastingbetaler, verwacht Ifema minstens twee jaar verlies te lijden voordat het evenement rendabel wordt.

De financiering van Ifema bestaat voor 62% uit publieke middelen, met bijdragen van de regio Madrid, de gemeente Madrid en andere publieke en private instellingen. Tegelijkertijd blijft het een organisatie met sterke operationele winsten uit eigen evenementen.

Start bouw en toekomstverwachtingen

Ifema heeft inmiddels de vergunningen aangevraagd voor de bouw van het circuit en de aanvullende infrastructuur. De eerste Grand Prix van Madrid staat gepland voor september 2026 en zal vier dagen duren. De race wordt naar verwachting een prestigieuze toevoeging aan de Formule 1-kalender en een economische motor voor de Spaanse hoofdstad.

Verstappen prijst Spaanse coureurs als voorbeeld

Max Verstappen, viervoudig wereldkampioen Formule 1, bezocht onlangs Madrid in het kader van een Heineken-evenement. Daar sprak hij zijn enthousiasme uit over het toekomstige circuit in de stad. “Ik kijk ernaar uit om hier in Madrid te racen. Ik ben benieuwd wat ze gaan bouwen en ben blij om de stad beter te leren kennen.”

Ook sprak hij eerder vol lof over de Spaanse coureurs Fernando Alonso en Carlos Sainz. In een interview kort na zijn laatste FIA-gala-overwinning noemde hij hen “een voorbeeld voor jonge Spaanse talenten die dromen van de Formule 1”. “Spanje heeft een rijke geschiedenis met Fernando Alonso, die wereldtitels won en nog steeds een grote inspiratie is. Carlos Sainz en ik kwamen tegelijkertijd in de Formule 1, en hij laat zien hoe belangrijk het is om Spaanse vertegenwoordiging in de sport te hebben,” aldus Verstappen. Hij noemde ook de opkomst van jong talent zoals Pepe Martí, die deel uitmaakt van de Red Bull-academie.