Dit geldt niet overal, want sommige steden hebben de wet herzien en daar gelden nu verbeterde regels. De verkeerd gekozen woorden in de nieuwe verkeerswet betreffen Artikel 85.
Daarin wordt “het plaatselijk gezag” genoemd als de instantie die notoire foutparkeerders per ‘grua’ (afsleepdienst) kan laten verwijderen.
Het genoemde gezag is van oudsher de plaatselijke burgemeester, maar die kan andere dingen te doen hebben dan op een takelwagen wachten. Daarom was de bedoeling van de wet hiermee de politie en leden van de ‘benemérita’ (Guardia Civil) te belasten.
Gemeenten moeten nu plaatselijke verordeningen maken die dit ‘gezag’ verleggen naar de instanties die bedoeld werden.
Eerst betalen, daarna bezwaar maken
Uit Sevilla kwam het bericht dat men daar na 25 mei zonder een dergelijke extra regeling auto’s kan laten afslepen. Ook Zaragoza zou dit zo doen. Volgens de voorzitter van European Automobile Association, de advocaat Mario Arnaldo, zit het venijn in de staart.
“Iemand die zijn auto heeft zien wegslepen, moet altijd eerst betalen om de auto uit de gemeentelijke parkeerplaats terug te ontvangen. Vervolgens moet de cliënt binnen 30 dagen bezwaar aanvoeren tegen het bepaalde in Artikel 85 van de nieuwe verkeerswet, omdat het wegslepen werd bevolen door iemand anders dan “het plaatselijk gezag” en dat is nog altijd de burgemeester.
Daar waar nu aanvullende verordeningen zijn, zal men weinig kans maken er met dit bezwaar bij de rechter door te komen. Men is dus gewaarschuwd…