Deze ‘goedkoopste supermarkt van Spanje’ verkoopt levensmiddelen van kwaliteit op basis van een nieuw bedrijfsmodel. Klanten kunnen volgens CEO Borja Solé tot 100 euro per maand besparen. In het basismandje dat de supermarkt aanbiedt, zitten vijftien producten voor 15 euro. Hieronder sinaasappelsap, zonnebloemolie, rijst, tomate frito, crackers, tonijn in blik, linzen, kikkererwten of doperwten. De bezorging hiervan is eveneens gratis.
Bekijk ook: Andalusische supermarktketen bevriest prijs van 140 producten
Het geheim van deze startup, gevestigd in Barcelona en slechts een paar maanden geleden opgericht, is dus dat de merken rechtstreeks aan de consument verkopen via hun website. De producten van Buo zijn beschikbaar in Barcelona en enkele aangrenzende gemeenten.
Boodschappen nu gemiddeld 830 euro duurder dan jaar geleden
Dat is goed nieuws voor consumenten die in de buurt wonen en beseffen dat ze op dit moment in conventionele winkels 830 euro meer betalen voor dezelfde aankopen dan een jaar geleden, zoals blijkt uit het laatste prijsrapport van de Spaanse consumentenorganisatie OCU.
Bekijk ook: Spanje wil gezond boodschappenmandje voor vaste en lage prijs
Behalve fruit is de rest van vers voedsel in iets meer dan een jaar sterk gestegen in prijs, zoals schapenvlees (7,5%), vis (7%), peulvruchten en groenten (4,4%), schaal- en schelpdieren (3,3%), gevogelte (2%) en rundvlees (1,9).
Hoe werkt de goedkoopste supermarkt van Spanje?
Een van de nieuwigheden van Buo is dat de supermarkt geen fysieke vestigingen heeft. De dagelijkse boodschappen zijn op elk moment slechts één klik verwijderd van de koel- of voorraadkast van de consument. In Barcelona heeft Buo 100 afhaalpunten. Dit zijn kleine buurtwinkels of ondernemers die met Buo samenwerken en zo wat kunnen bijverdienen en hun zichtbaarheid kunnen vergroten. Het goede nieuws is dat de succesvolle start ertoe heeft geleid dat Buo naar verwachting in januari ook in Madrid beschikbaar komt en van daaruit hoopt verder te kunnen uitbreiden in het land.
Hogere kortingen bij groepsaankopen
Buo biedt consumenten ook de mogelijkheid om gezamenlijk aankopen te doen. Dat bezorgt de formule een groot deel van zijn succes. Mensen komen zo in aanmerking voor grote kortingen. Via de app groeperen ze zich, maar hoeven elkaar niet te kennen. Bovendien kunnen ze hun boodschappen gewoon op het afhaalpunt naar keuze laten bezorgen.
Daarnaast kunnen klanten via de App allerlei merken vinden. Van bekende A-merken tot minder bekende, witte merken. Nadat klanten hun virtuele winkelmandje hebben gevuld, duurt het tussen de één en drie dagen om de boodschappen thuis te hebben.