De moeilijkheid om arbeidskrachten aan te trekken in Spaanse bedrijven is in de afgelopen tien jaar gestegen van gemiddeld 3% naar 78%. In de sectoren detailhandel en distributie is het probleem nog groter.
Dat merken ook de werkgeversorganisaties van El Corte Inglés en Carrefour, die hebben aangegeven dat 80% van de winkelketens problemen heeft met het vinden van werknemers. In de distributiesector en detailhandel is het probleem zelfs zeer ernstig voor een op de acht bedrijven.
Volgens een onderzoek dat werkgeversorganisatie Anged heeft uitgevoerd met uitzendorganisatie Manpower, is het probleem voor functies in een aantal sectoren iets verbeterd. Voor de logistiek en in de winkels is het probleem juist groter geworden aar in de logistiek en in de winkel is het probleem verslechterd tot 87%, volgens de onderzoekers.
Moeilijk in te vullen vacatures
Voor instapfuncties, zoals winkelpersoneel, is het lastig om kandidaten te vinden, met name voor specifieke beroepen zoals slagers, visverkopers en monteurs. Daarnaast is er grote vraag naar arbeidskrachten op hoger niveau voor de sectoren technologie, duurzaamheid, logistiek en omnichannel.
Behoefte aan nieuw waardevoorstel
Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan een ander waardevoorstel voor werknemers, dat verder gaat dan alleen het salaris, stellen de auteurs. Dat zou het tekort in de sectoren moeten verminderen.
Verbetering van aantrekkingskracht en reputatie detailhandel
Om de aantrekkingskracht en reputatie van de detailhandel te verbeteren, stellen de onderzoekers voor om de rol van de sector als toegangspoort tot een arbeidsmarkt vol carrièremogelijkheden te benadrukken door meer betrokkenheid bij opleiding en door interne promotie. Ook wijzen ze op de mogelijkheden die winkelpersoneel worden geboden door de digitaliseringsinstrumenten.
Oplossingen voor talentwerving
Om het probleem van het werven van talent op te lossen, zetten de Anged-experts in op formele opleidingen met trajecten die echt zijn afgestemd op de professionaliseringsbehoeften van de sector detailhandel. Zoals bijvoorbeeld het invoeren van duale beroepsopleidingspraktijken om bedrijven en studenten meer rendement te bieden; meer overheidssteun voor interne opleidingsprogramma’s. Maar ook een flexibel kader voor arbeidsrelaties, betere integratie van buitenlandse vakmensen en een betere regionale coördinatie van opleidingen.