Madrid bewijst dat een stad geen kust nodig heeft om een succesvolle toeristische bestemming te zijn. In plaats van op massatoerisme richt de stad zich op bezoekers die meer besteden per bezoek, en dit toeristische model werkt goed. In 2024 steeg het aantal toeristen met 12,5%, maar hun uitgaven groeiden zelfs met 20,8%. Dit slimme model zorgt ervoor dat Spanje minder afhankelijk wordt van seizoensgebonden toerisme en het hele jaar door aantrekkelijk blijft.
Madrid heeft een strategie ontwikkeld die draait om kwaliteitstoerisme. In plaats van goedkope vakanties trekt de stad reizigers die willen genieten van luxe hotels, gastronomie en culturele ervaringen. Hierdoor geven bezoekers gemiddeld meer uit dan in andere regio’s. Internationale toeristen lieten in 2024 2.778 miljoen euro extra achter in de stad, en alleen Andalusië zag een grotere toename. Dit toont aan dat Madrid haar rendement op toerisme slim weet te verhogen.
Seizoensgebondenheid doorbreken
Veel Spaanse regio’s leunen sterk op zomertoerisme, maar Madrid laat zien dat een jaarrond toeristisch model mogelijk is. Dankzij wereldberoemde musea zoals het Prado, historische wijken, luxe winkelstraten gastronomie en grote evenementen is de stad in ieder seizoen een aantrekkelijke bestemming. Dit leidt tot een stabielere en duurzamere economische groei, waarbij hotels en bedrijven minder afhankelijk zijn van zomerpieken.
De economische impact van toerisme
Toerisme is een cruciale sector voor Spanje en goed voor 12,3% van het nationale bbp, oftewel meer dan 184 miljard euro in 2023. Madrid droeg hieraan 11,8% bij, waarmee het zelfs traditionele strandbestemmingen als de Canarische Eilanden overtrof. Het toerisme zorgt ook veel werkgelegenheid: 13% van alle toeristische banen in Spanje worden aangeboden in Madrid, op een stabiele arbeidsmarkt die minder last heeft van seizoensfluctuaties.
Een nieuwe toeristische koers voor Spanje
Het succes van Madrid trekt de aandacht van andere Spaanse regio’s, die hun strategie willen aanpassen. Door te focussen op hoogwaardige ervaringen in plaats van massatoerisme, kan Spanje haar inkomsten verhogen en minder afhankelijk worden van zomerse piekperiodes. Madrid bewijst dat kwalitatief toerisme een winstgevend en duurzaam model is.