Hoe Afrikaanse migranten per vliegtuig Spanje binnenkomen

door admin
migranten royal air maroc

Na zijn vlucht met AirMaroc van Casablanca (Marokko) naar Madrid vertelt een Spaanse zakenman aan de krant El Español over zijn opmerkelijke vlucht. Het toestel was, op 10 Spanjaarden en Marokkanen na, gevuld met migranten uit Sub-Sahara Afrika.

De vlucht duurde een stuk langer dan de gebruikelijke twee uur. Het begon al met dat veel van de passagiers geen idee hadden hoe ze hun stoel moesten vinden. Het was duidelijk de eerste keer dat ze vlogen. Vervolgens werd het vliegtuig gedesinfecteerd. Iets dat deze zakenman nog niet eerder had meegemaakt. Verder viel hem op dat de meeste passagiers overduidelijk moe en gestresst waren.

Controle bij uitgang vliegtuig

Bij aankomst in Madrid werd direct bij de uitgang van het vliegtuig een identiteits- en paspoortcontrole uitgevoerd. Sommige passagiers werden hierbij tegengehouden. Ook waren er politieauto’s aanwezig op de landingsbaan. Op de loopbrug bij de uitgang trof de man groepen van dertig tot veertig mensen aan, zittend op de grond. In Terminal 4 zag hij er nog eens vijftig staan, maar zonder politie. Maar “toen we het vliegveld verlieten was er geen enkele sub-Sahara Afrikaan meer bij. ”, aldus volgens het relaas in El Español.

Royal Air Maroc

Via routes tussen Marokko en Spanje uitgevoerd door Royal Air Maroc blijken de meeste Afrikaanse migranten Spanje binnen te komen. Dat doen ze op twee manieren. De eerste en oudste is om een ​​ticket te kopen naar een land waarvoor geen visum nodig is en op een vlucht met een tussenstop in Spanje. De tweede, die sinds de zomer vaker is geconstateerd, is de aankoop van paspoorten die in een groter aantal landen worden geaccepteerd zonder dat er een visum nodig is. Zo zijn er burgers uit Somalië opgespoord met papieren uit Kenia. Daarmee kunnen ze door de internationale zone van Spaanse luchthavens reizen. In die zone mogen passagiers asiel aanvragen om verschillende Latijns-Amerikaanse landen binnen te komen.

Veiliger dan via woestijn en zee

Met de vluchten van Royal Air Maroc vermijden migranten de traditionele en gevaarlijke migratieroute door de Sahara-woestijn naar Algerije en van daar naar Marokko. In bijna 100% van de gevallen landen ze op vluchten van Royal Air Maroc, het staatsbedrijf van het koninkrijk Mohamed VI. Ze arriveren in slechts een paar uur vanuit Senegal, Mauritanië, Guinee Conakry, Sierra Leone of Gambia, dankzij het feit dat Rabat geen visum eist.

Het Spaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken werkt aan maatregelen om het frauduleuze gebruik van tussenstops in Madrid te voorkomen. Dit omvat het invoeren van transitvisa voor bepaalde nationaliteiten. Die stap is onlangs genomen voor burgers uit Kenia. Binnenkort wordt deze ook toegepast op Segegalese burgers.

Situatie in Madrid

Op het vliegveld Adolfo Suárez Madrid-Barajas bevinden zich momenteel ongeveer 400 personen. Daaronder ongeveer 100 vrouwen, sommigen zwanger, en jonge kinderen. Ze verblijven er onder overvolle en onhygiënische omstandigheden. Hiernaar wordt momenteel onderzoek gedaan door Amnesty International. De mensenrechtenorganisatie maakt zich zorgen over het welzijn van de asielzoekers en hun toegang tot internationale bescherming.

Omdat het aantal immigranten toeneemt, opende de Nationale Politie deze week de vierde asielkamer in Terminal 1. De nieuwe ruimte komt bij de drie bestaande in Terminal 1, 2 en 4 Satellite. Daarmee breidt het voor asiel aangewezen gebied op de luchthaven uit met 47 procent.

Meer asielaanvragen

In 2023 zijn er 3.386 asielaanvragen bij grensposten gedaan op Spaanse luchthavens. Liefst 509 asielverzoeken zijn verwerkt op Madrid-Barajas in december vorig jaar. In januari al 864. Omdat het om steeds meer aanvragen gaat, onstaat er ook meer vertraging in de procedures. Volgens Europese richtlijnen moet de registratie van een asielaanvraag tussen 3 en 10 dagen gebeuren. Lukt dat niet, dan mag de detentie van de asielaanvragers niet worden verlengd om redenen die niet aan deze persoon kunnen worden toegeschreven. Het betreffende land moet dan onder meer fatsoenlijke materiële opvangvoorzieningen garanderen. Bovendien moeten de asielaanvragers vanaf het eerste moment over hoogwaardige juridische bijstand beschikken en over voldoende tolken. Gesprekken moeten in een passende omgeving en met de nodige vertrouwelijkheid worden gevoerd. Tot slot moet de luchthavenautoriteit er in samenwerking met Binnenlandse Zaken voor zorgen dat bij afwijzing van de asielaanvraag mensen via legale en veilige routes terug kunnen keren.

Lees ook: Regering Canarische Eilanden voelt zich in de steek gelaten in migratiecrisis

Dit vind je misschien ook leuk