Hoe rijd je over een rotonde in Spanje?

door admin
Hoe rijd je over een rotonde in Spanje?

Je zou zeggen dat de regels voor rotondes in heel Europa hetzelfde zijn, maar dat is niet helemaal waar. Rotondes, glorietas genoemd in het Spaans, vormen een relatief nieuw fenomeen in het land. Al is er de laatste decennia een flinke inhaalslag gemaakt en komen er nog dagelijks rotondes bij.

Regelmatig lijkt er een ongeluk of bijna-ongeluk te gebeuren als je veel rotondes in Spanje moet passeren. Maar wie heeft er schuld bij zo’n ongeval? Er zijn drie belangrijke elementen die komen kijken bij het rijden over een rotonde: de rotonde oprijden, op de rotonde doorrijden en de rotonde verlaten. 

Binnenkomst

De hoofdregel op rotondes is dat iedereen die zich al op de rotonde bevindt, voorrang heeft. Let dus bij het naderen van een rotonde vast op de verkeersstroom van links. Vergeet ook niet naar rechts te kijken, want er kunnen voetgangers zijn die proberen over te steken. Op rotondes bevinden zich vaak zebrapaden! Ook op soms ‘onmogelijke’ plekken zoals onderaan de afrit van een snelweg. Het belangrijkste is, net als bij autorijden in het algemeen, om goed te anticiperen.

Bij het binnenrijden is het essentieel om je correct te positioneren: het is verplicht om een rotonde binnen te komen vanaf de rechterrijstrook, altijd indien deze vrij is en dat dus mogelijk is. 

Rijd je een rotonde op vanaf de buitenste rijstrook en je bent van plan de eerste afslag te nemen, kun je hier blijven rijden totdat je – na het aangeven van je richting – de rotonde verlaat. Hetzelfde geldt voor als je van plan bent rechtdoor te gaan. Vlak voor de afslag dien je wel richting aan te geven.

Wil je echter linksaf of de rotonde gebruiken om van richting te veranderen (cambio de sentido), dan dien je naar de linkerrijstrook te gaan op de rotonde. Daar moet je blijven tot je de afrit passeert vóór de afrit die je wilt nemen. Vervolgens geef je richting aan en beweegt je auto naar de buitenste rijstrook op het moment dat het veilig kan. Je verlaat de rotonde dus altijd vanaf de buitenste baan.

Eenmaal op de rotonde

Eenmaal op de rotonde moet je als deze vrij is de buitenste rijstrook gebruiken. Op de rotondes binnen de bebouwde kom, kun je rijden op de rijstrook die het beste bij je bestemming past. Verlaat je de rotonde bij de eerste afslag, dan is het aan te raden om de buitenste rijstrook op de rotonde te gebruiken.

Ben je echter van plan de laatste afslag te nemen of van richting te veranderen, dan is de buitenste rijstrook misschien niet de beste opties op drukke rotondes. In dergelijke gevallen, gebruik je het beste de binnenbanen. Verander dan naar de buitenste rijstrook naarmate je dichter bij je afslag komt. Geef wel elke keer dat je van rijstrook vernadert richting aan en geef voorrang aan andere voertuigen die zich al op die rijstrook bevinden. Vooral het richting aangeven wordt op rotondes in Spanje regelmatig vergeten, met alle gevolgen van dien. 

Rotonde verlaten

Als je probeert van rijstrook te veranderen om de rotonde op de uitrit van keuze te verlaten en het is te druk op de rotonde om dat veilig te doen, neem de rotonde dan nog een keer. 

Waneer je een rotonde probeert te verlaten vanaf een binnenrijstrook en er gebeurt een ongeval, dan ben jij schuldig. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van aanrijdingen, omdat automobilisten er ten onrechte van uitgaan dat de persoon op de buitenste rijstrook de rotonde bij de eerste afslag al heeft verlaten.

Samenvatting

De Spaanse verkeersdienst DGT adviseert om deze twee basisregels te onthouden: voertuigen die al op de rotonde rijden, hebben voorrang en je moet de rotonde altijd vanaf de buitenste rijbaan verlaten. Gebruik bovendien je knipperlicht als je van rijstrook verandert.

Kijk via deze link van DGT de video’s die visueel duidelijk maken hoe je in Spanje een rotonde oversteekt. 

Dit vind je misschien ook leuk