Hogesnelheidsspoornetwerk Spanje is niet rendabel

door admin
hogesnelheidstrein

De opmerkelijke prestaties van het Spaanse hogesnelheidsspoornetwerk worden overschaduwd door een aanzienlijke zorg: het aantal passagiers dat gebruik maakt van dit uitgebreide netwerk is niet evenredig met de omvang ervan.

Het spoorwegnetwerk, met meer dan 4.000 kilometer aan sporen, positioneert het land als de op een na grootste ter wereld op het gebied van hogesnelheidsinfrastructuur, alleen overtroffen door China. Ondanks de indrukwekkende omvang van het spoorwegnetwerk, staat Spanje wereldwijd slechts op de zevende plaats qua aantal passagiers van hogesnelheidstreinen, volgens de High-Speed Rail Atlas van de Internationale Unie van Spoorwegen.

Deze gegevens zijn nog opvallender wanneer ze vergeleken worden met de wereldleider China. Dat land mobiliseerde in 2021 ongeveer 1,9 miljard gebruikers. In tegenstelling, in Spanje waren er slechts 16,8 miljoen gebruikers. Dit toont het grote verschil tussen het ene en het andere land.

Vergelijking met andere landen

In vergelijking staan landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en Zuid-Korea voor op Spanje wat betreft het aantal passagiers van hogesnelheidstreinen. Frankrijk leidt met 86 miljoen passagiers, gevolgd door Duitsland (82 miljoen), Italië (60 miljoen) en Zuid-Korea (45 miljoen). Deze cijfers, gebaseerd op gegevens uit 2021, weerspiegelen de voortdurende impact van de COVID-19-pandemie.

Discrepantie tussen kilometers en gebruikers in Spanje

Deze ranglijst staat in schril contrast met de eerder genoemde sleutelstatistiek: met 4.000 kilometer aan spoor is Spanje de op een na grootste natie ter wereld in dekking van hogesnelheidstreinen. Echter, het land blijft ver achter bij China, dat 40.493 kilometer aan spoor heeft. Ondanks het uitgebreide netwerk, komt het gebruiksniveau niet overeen met de infrastructurele capaciteit, wat wijst op een onevenwichtigheid in de werking en het klantenbestand van het hogesnelheidstreinsysteem.

Een keerpunt in het gebruik van hogesnelheidstreinen

Ondanks deze uitdagingen bevindt Spanje zich op een cruciaal moment met betrekking tot het gebruik en de ontwikkeling van zijn hogesnelheidsinfrastructuur. Dit komt voornamelijk door de intrede van nieuwe marktspelers. Ouigo en Iryo worden belangrijke alternatieven voor miljoenen reizigers.

Toename in het gebruik van hogesnelheidstreinen in 2023

Er is echter een opmerkelijke toename in het gebruik van hogesnelheidstreinen in 2023. In het eerste kwartaal waren er 6,63 miljoen passagiers. In het tweede kwartaal 8,32 miljoen en in het derde kwartaal nog eens 8,4 miljoen. Deze stijging van het aantal passagiers is een positief teken voor de Spaanse hogesnelheidssector. Het wijst bovendien op een mogelijke verschuiving naar een beter gebruik van de bestaande infrastructuur

Lees ook: Drie Spaanse luchthavens binnenkort verbonden met hogesnelheidstrein AVE

Dit vind je misschien ook leuk