Hotelreceptie of politiebureau? Nieuwe registratieplicht toerisme zorgt voor frustraties

De Spaanse hotelbranche hekelt absurde administratieve eisen

door Else BeekmanElse Beekman
registratieplicht hotels

Stel, je komt na een lange reis eindelijk aan bij je hotel, uitgeput en klaar om in te checken. Maar in plaats van je kamer te krijgen, moet je eerst een ellenlang formulier invullen met meer dan 30 vragen. Het klinkt absurd, maar dit is de realiteit sinds de invoering van de registratieplicht in Spanje krachtens het nieuwe Koninklijk Besluit 933/2021.

De nieuwe regelgeving, bedoeld om de nationale veiligheid te verbeteren, legt een zware administratieve last op hotels en hun gasten. Receptiemedewerkers worden gedwongen om persoonlijke gegevens te verzamelen, controleren en drie jaar lang op te slaan. Het doel: potentiële criminelen opsporen. Maar volgens critici, zoals CEHAT (de Spaanse hotelorganisatie), is deze maatregel zinloos. “Denk je echt dat criminelen zichzelf vrijwillig aanmelden met hun volledige gegevens? Ze zullen juist andere manieren vinden om onopgemerkt te blijven.”

Privacy en gastvrijheid onder druk

Hotels zijn geen grensposten, en receptiemedewerkers zijn geen geheim agenten, benadrukt de sector. In plaats van een warm welkom krijgen gasten een administratief kruisverhoor als gevolg van de registratieplicht die ze oplegt liefst 28 gegevens vast te leggen. Dit schaadt niet alleen de privacy van reizigers, maar verlaagt ook de efficiëntie en het imago van Spanje als gastvrij vakantieland. Bovendien brengt de opslag van enorme hoeveelheden gegevens voor drie jaar grote risico’s met zich mee. “Wat als deze gegevens worden gehackt? Dit is een goudmijn voor cybercriminelen,” waarschuwen experts.

Impact van registratieplicht Spanje op toerisme

De bureaucratie treft niet alleen de hotelsector, maar ook reizigers, die Spanje eerder zullen herinneren als ‘het land van de formulieren’ dan als een zonnige, zorgeloze bestemming. Terwijl landen concurreren om toeristen, zou deze maatregel Spanje juist minder aantrekkelijk maken. De hotelbranche roept op tot redelijkheid. In plaats van de administratieve last op de toerismesector af te schuiven, zou de overheid moeten investeren in betere middelen en personeel bij grenscontroles en vliegvelden. “Laat de politie haar werk doen waar dat echt nodig is,” stelt CEHAT.

Technische problemen zetten druk op nieuwe registratieplicht Spanje

Afgezien van bovengenoemde bezwaren gaat het ook praktisch nog niet gesmeerd. Het gloednieuwe registratiesysteem SES Hospedajes, sinds 2 december verplicht voor hotels, vakantiehuizen, reisbureaus en autoverhuurbedrijven, kende een rampzalige start. Al op de eerste ochtend stortte de door het ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkelde platform in. Het was daardoor urenlang onbruikbaar. De Confederación Española de Agencias de Viajes (CEAV) spreekt van een “chaotische” situatie, met lange wachttijden en een toenemende druk op kleine bedrijven. Het systeem “lijkt nu al meer op een ‘Big Brother’ voor toeristen dan een werkbare oplossing”, aldus CEAV.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken weet de problemen aan geplande werkzaamheden in hun datacenters en belooft dat bedrijven die hinder ondervonden geen sancties hoeven te vrezen. Hoewel het systeem inmiddels weer functioneert, blijft de onvrede groot. Vertegenwoordigers uit de hotelsector overwegen juridische stappen om de invoering van de regelgeving tegen te gaan. Het debacle van de eerste dag maakt één ding duidelijk: zonder aanpassingen dreigt dit registratiesysteem meer kwaad dan goed te doen voor het Spaanse toerisme.

Pas op met het delen van je DNI

Met de nieuwe regelgeving zal vaker om een kopie van je ID gevraagd worden bij reserveringen voor hotels en vakantiehuizen. Ook vooraf via e-mail of WhatsApp. Zonder voorzorgsmaatregelen kan het delen van dit document echter leiden tot identiteitsfraude. De Spaanse politie en privacy-experts geven daarom tips om je gegevens te beschermen.

Volgens de politie van Elche en het Spaanse Cybersecurity Instituut (INCIBE) is het verstandig om je ID eerst te bewerken voordat je het deelt. Dit kan eenvoudig met een foto-editor op je smartphone. Maak allereerst gevoelige gegevens, zoals je foto of handtekening vager, zodat die niet een op een overgenomen kunnen worden. JE kunt ook een tekst toevoegen met de naam van de ontvanger en het doel van het document. Bijvoorbeeld “kopie ID voor Hotel X”. Met deze aanpassingen blijft je identiteit verifieerbaar, terwijl het risico op misbruik wordt beperkt.

Waarom deze maatregelen nodig zijn

Ook al vragen bedrijven zoals hotels als gevolg van de nieuwe registratieplicht in Spanje nu vaker om een kopie van je ID, het is volgens privacy-advocaat Samuel Parra niet altijd verplicht om een exacte kopie van het document te verstrekken. “Voor sommige administratieve procedures is het zelfs verboden een kopie van het DNI te eisen, volgens het Koninklijk Besluit 522/2006,” legt Parra uit. Toch blijft het een gangbare praktijk in de reis- en horeca-industrie. Deel daarom je document alleen als dat strikt noodzakelijk is en wees daarbij extra voorzichtig.

Extra veiligheidstips

Het INCIBE beveelt ook de volgende voorzorgsmaatregelen aan:

  • Controleer de ontvanger: Verifieer of het verzoek legitiem is.
  • Beveilig het bestand: Bescherm de kopie van je DNI met een wachtwoord.
  • Vraag om verwijdering: Laat de ontvanger je gegevens wissen zodra deze niet meer nodig zijn.

Lees ook: Spaanse toeristensector woedend over nieuwe registratieplicht reizigers