Huiswerkstaking Spanje blijft gemoederen bezighouden

door Else Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Huiswerkstaking Spanje blijft gemoederen bezighouden

Nuria Perez Paredes, moeder van twee schoolgaande dochters: ‘Ik ben van een generatie waarin huiswerk een taak van de kinderen was en niet die van ouders’. Haar status op Facebook kreeg een overweldigende respons. Het bericht veroorzaakte een enorme discussie op internet. Nuria, die zichzelf in haar twitteraccount omschrijft als creatief redacteur, ondernemer en moeder die zich bewust is van problemen in het onderwijs, omschrijft hoe het vroeger was, toen zij naar school ging: ‘Als je vragen had, was het antwoord: “‘vraag het morgen aan je leraar”. Mijn ouders hebben echt nooit andere ouders gebeld om te vragen wat voor huiswerk je had, daar dachten we niet eens over na’.

Respect voor leraren

Nuria is van mening dat deze houding haar sterk heeft gemaakt en heeft geholpen met haar huidige baan als ZZP’er en aan kwaliteiten zoals verantwoordelijkheid, organisatorisch vermogen en zelfstandigheid. ‘Maar nog belangrijker is het respect voor je leraar’, aldus Nuria. ‘Ouders moeten niet in het bijzijn van kinderen aan de leraar twijfelen. Bovendien ben ik opgegroeid met respect voor leraren. Pas later in mijn leven, als volwassene, heb ik gemerkt dat mijn ouders het niet altijd eens waren met de standpunten van mijn school, maar in mijn kinderjaren hebben ze hier nooit in mijn bijzijn over gesproken. Je moest luisteren en doen wat de leraar zei, punt. Er was maar één standpunt. Wat dat betreft waren er geen verschillen tussen ouders en leraren, je moest ze allebei respecteren’.

Team vormen

Nuria betreurt dat tegenwoordig ‘respect niet meer in de mode is’ maar ‘conflict en controverse’’, ze is van mening dat ‘dialoog altijd de eerste stap is’. ‘Als ik denk dat mijn dochters te veel huiswerk hebben, regel ik bijles , dan vraag ik een gesprek aan met de leraar over wat er misgaat tijdens de les. Waarom krijgen mijn kinderen hun stof onder schooltijd niet af of waarom is het nodig dat ze zo veel te doen hebben iedere week? Ik zou met de leraar overleggenen en een team vormen. Voor mij is het belangrijk dat in het hoofd van mijn dochters geen verschillende partijen bestaan. Ze moeten zich beschermd voelen en ondersteund door een team van volwassenen dat samen aan hun opvoeding werkt.

De eerste huiswerkstaking

Perez Paredes publiceerde haar mening op de dag dat de huiswerkstaking begon. Deze wordt georganiseerd door de Confederación de Asociaciones de Padres de Alumnos CEAPA (Verenigingen van Ouders van Leerlingen). Er werd aan de ouders gevraagd om hun kinderen geen huiswerk te laten maken tijdens de weekends van november om de rust van kinderen te waarborgen, en ook die van de  ouders. Want die moeten vaak met huiswerk helpen.

De vertegenwoordiger van de CEAPA stelde dat ‘er landen zijn waar geen huiswerk wordt gegeven, omdat er tijdens de uren op school genoeg tijd is om de materie aan de kinderen te leren’. Deze oudervereniging klaagt dat in veel gevallen ‘het rooster van de kinderen langer is dan die van volwassenen’.

De onderwijsvakbond verwierp het initiatief van de ouders, omdat dit het functioneren van de leraren ter discussie zou stellen. Een huiswerkstaking zou in strijd zijn met de academische vrijheid van scholen en tegen het principe van autonomie van scholen ingaan.

Sterke verdediging van de leerkracht van openbare scholen

In haar pleidooi tegen de huiswerkstaking, verdedigt Nuria Perez leraren van de openbare school, die ze als ‘jongleurs’ kwalificeert, omdat ze absurd volle agenda’s hebben met lange werkdagen, een gemiddelde van 25 leerlingen per klas. Deze omstandigheden leiden samen met de moeilijke omstandigheden waar veel Spaanse gezinnen zich in bevinden, tot een langdurige werkdag en situaties die tot absurde taferelen lijden: leerlingen die onvoldoende Spaans begrijpen of die tijdens de les in slaap vallen omdat ze sinds de vorige dag niks meer hebben gegeten en alleen in de schoolkantine warm eten krijgen.

Perez-Paredes wil niet dat kinderen van 8, 9 of 10 jaar in de moeilijke situatie terechtkomen, dat ze moeten kiezen of ze hun ouders óf de leraar gehoorzamen. Ze wijst er verder op dat ‘die emotionele belasting op de lange termijn zwaarder zal wegen dan teveel huiswerk’.

Dit wil je misschien ook lezen