Hypermoderne en volledig Spaanse onderzeeër in gebruik genomen

door admin
Hypermoderne en volledig Spaanse onderzeeër in gebruik genomen

De Spaanse marine heeft donderdag in Cartagena (Murcia) een aanzienlijke toevoeging aan haar vloot gekregen met de overdracht van de S-81 Isaac Peral. Het is een volledig Spaans ontworpen en gebouwde onderzeeër.

De minister van Defensie, Margarita Robles, zat de inspectie- en opleveringsceremonie van het gloednieuwe schip op de scheepswerven van Cartagena voor. Zij werd vergezeld door de chef van de defensiestaf (Jemad), admiraal-generaal Teodoro López Calderón, de admiraalchef van de generale staf van de marine (Ajema), admiraal-generaal Antonio Piñeiro en andere hoge militaire commandanten, civiele autoriteiten en vertegenwoordigers van de meer dan honderd bedrijven die aan de bouw hebben deelgenomen.

Geavanceerd

Deze moderne onderzeeër, die naar verwachting binnen een jaar operationeel zal zijn, belichaamt de toekomst van onderzeese oorlogsvoering met zijn geavanceerde navigatie- en gevechtssystemen. Het ultrasone voortstuwingssysteem, waarmee de onderzeeër tot drie weken onder water kan blijven zonder te hoeven opduiken, is nog niet geïnstalleerd. Desondanks, zet de S-81 Spanje op de kaart als één van de slechts tien landen ter wereld die in staat zijn om zelfstandig conventionele onderzeeërs te bouwen.

Technologische innovatie

De S-81, met een lengte van 80 meter en een diameter van zeven meter, is uitgerust met een gecombineerde diesel- en batterijmotor. Die maakt een snelheid van ongeveer 35 kilometer per uur onder water mogelijk. De geavanceerde automatisering van de systemen maakt het mogelijk de onderzeeër te besturen met een bemanning van slechts 32 personen, ondanks de krappe ruimte aan boord. Verder wordt aangenomen dat de S-81 tot een diepte van 300 meter kan duiken en uitzonderlijk stil is wanneer deze op elektrische aandrijving vaart.

Ontbrekende schakel: AIP voortstuwingssysteem

Het grote voordeel van de S-81 zou de implementatie van een anaërobe voortstuwingssysteem (AIP) zijn. Dat stelt de onderzeeër in staat om tot twee of drie weken onder water ondetecteerbaar te blijven, in tegenstelling tot de huidige 24 uur. Dit innovatieve systeem, vergelijkbaar met een waterstofcel, vereist geen zuurstof en stoot geen kooldioxide uit. De exacte datum van installatie van het AIP-systeem in de Isaac Peral blijft onzeker. Gespeculeerd wordt dat het tijdens de eerste grote revisie, die gewoonlijk elke vier jaar plaatsvindt, geïnstalleerd zou kunnen worden.

Een veelzijdig oorlogsschip

Naast complexe radar- en sonarsystemen, beschikt de Isaac Peral over aanvalscapaciteiten die hem zeer veelzijdig maken voor verschillende soorten missies. De onderzeeër is uitgerust met ultramoderne torpedo’s en raketten voor aanvallen op zowel oppervlakte- als onderwaterschepen. Bovendien kan deze ook doelen aan land aanvallen. De S-81 is tevens geschikt voor inlichtingenmissies en speciale operaties dankzij zijn vermogen om zeer stil te zijn, en voor reddingsoperaties.

Een lange weg

De ontwikkeling van het S-80-programma, dat in 2004 werd goedgekeurd, heeft bijna 20 jaar geduurd, met aanzienlijke technische obstakels en kosten. Met een investering van 4 miljard euro, staat de levering van nog drie andere onderzeeërs aan de marine op de planning: de S-82 Narciso Monturiol, de S-83 Cosme García, en de S-84 Mateo García de los Reyes. Deze zullen naar verwachting rechtstreeks vanuit de scheepswerf worden geleverd met het AIP-systeem reeds geïnstalleerd.

Dit vind je misschien ook leuk