De Spaanse verkeersdienst DGT ligt onder vuur vanwege de verkoop van de V16-noodlampen die straks niet meer geldig zijn. Desondanks stelt de dienst dat de huidige situatie juridisch is toegestaan. Vanaf 1 januari 2026 wordt het namelijk verplicht om een verbonden noodlicht V16 in de auto te hebben en te gebruiken bij pech.
“Geen sprake van fraude”, stelt DGT
Na nieuwe kritiek van de Spaanse consumentenorganisatie Facua ontstond de discussie. Facua ontdekte dat er op grote schaal noodlampen worden verkocht als “goedgekeurd door de DGT”, terwijl ze in werkelijkheid niet met het platform 3.0 van Tráfico zijn verbonden, terwijl dat een cruciale eis is vanaf 2026. Sommige producten zetten zelfs onterecht het DGT-logo op hun verpakking.
Facua spreekt van een “massale misleiding” en beschuldigt de verkeersdienst ervan deze situatie onterecht te hebben laten ontstaan. Daarom eist de organisatie een brede voorlichtingscampagne richting alle automobilisten, bijvoorbeeld per post. Daarin zou duidelijk uitgelegd moeten worden wat de nieuwe verplichting precies inhoudt.
Rechterlijke uitspraak maakt verkoop legaal
De DGT verweert zich met het argument dat het Hooggerechtshof in 2021 de verkoop van niet-verbonden noodlampen tot begin 2026 heeft goedgekeurd. Diverse fabrikanten kregen daarmee gelijk in een juridische procedure zodat zij deze modellen tot 31 december legaal mogen verkopen.
DGT benadrukt in dit opzicht dat ze altijd over het verschil tussen de modellen hebben gecommuniceerd. “Op onze website staat een actuele lijst met meer dan 200 goedgekeurde noodlampen”, aldus een woordvoerder tegenover persbureau Europa Press.
Consumenten vaak niet goed geïnformeerd
Toch vindt Facua dit onvoldoende. Volgens algemeen-secretaris Rubén Sánchez is het voor consumenten vaak onduidelijk dat een noodlamp zonder verbinding straks nutteloos is. “Geen enkele consument koopt bewust een product dat hij over een jaar al niet meer kan gebruiken,” aldus Sánchez.
Hij roept automobilisten op om het aankoopbedrag terug te eisen als bij aankoop niet duidelijk was dat de noodlamp niet verbonden is met platform 3.0 van Tráfico. Volgens de consumentenorganisatie mogen deze noodlampen alleen verkocht worden als duidelijk vermeld staat dat ze niet voldoen aan de regels die vanaf 2026 gelden.
Let op bij aankoop: geverifieerde lijst beschikbaar
Consumenten die een V165-noodlamp willen aanschaffen, kunnen vóór aankoop de lijst op de officiële website van de DGT raadplegen. Alleen de modellen op die lijst zijn geschikt voor gebruik na 1 januari 2026. Belangrijk is dat de goedgekeurde versies over een ingebouwde SIM-kaart beschikken waarmee ze automatisch de locatie van een stilgevallen voertuig kunnen doorgeven aan hulpdiensten via het Tráfico 3.0-platform.
Nu al veel kritiek op de verplichte V16-noodlamp in Spanje