Lokale ondernemers bedienen klanten met onlinebestelling en bezorging

door admin
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Lokale ondernemers bedienen klanten met onlinebestelling en bezorging

Tot dusver waren de meeste kleine ondernemers niet geneigd om over te stappen op een onlineverdienmodel. De coronaepidemie heeft hier echter verandering in gebracht omdat ondernemers noodgedwongen naar alternatieven zoeken het hoofd boven water te houden nu klanten massaal wegblijven.

Flavio

Zoals Flavio Rodríguez, die al 24 jaar in San Sebastian de los Reyes (Madrid) een vleeswarenwinkel en restaurant op een bedrijventerrein runt. Omdat het restaurant moest sluiten, kwamen zeven van zijn tien werknemers thuis te zitten. Nu neemt hij telefonisch bestellingen op die vervolgens bij de klant aan huis worden bezorgd. Daarmee verdient hij bij lange na niet zijn inkomen van vóór de coronacrisis, maar voor nu kan hij er even mee vooruit. In de tweede week van de noodtoestand bleek zijn nieuwe manier van werken al een succes door mond-tot-mondreclame en verspreiding via WhatsApp.

Óscar

Ook andere kleine zelfstandigen als Flavio zoeken hun redding in verkoop op afstand. Zoals Óscar López die in Pinto een distributiebedrijf voor groente en fruit runt. Tot voor kort leverde hij zijn waar alleen aan bars en restaurants. Zijn zus kwam op het idee om zijn contactgegevens via WhatsApp te verspreiden onder haar collega’s en ouders van school. En dat hielp: van een volledige verkoopstilstand in de eerste week van de noodtoestand, had hij tien dagen later alweer 80% van zijn gebruikelijke inkomen verdiend. Dankzij de onlinebestellingen kon hij zijn 18 werknemers aan het werk houden die nu met zijn bestelbusjes groente en fruit aan huis bezorgen. De vraag is enorm, iedere dag opnieuw verdubbelt hij de omzet van de dag daarvoor.

Enrique

Ook bij Enrique Rivas, slager in Alcobendas, stromen de onlinebestellingen binnen. Hij kan nu zelfs iemand in dienst nemen die de bestellingen gaat thuisbezorgen. Van zes tot tien onlinebestellingen per dag vóór de coronacrisis, is hij nu naar dagelijks meer dan 50 bestellingen gegaan. Het zijn er zelfs zoveel, dat hij het telefoonnummer voor het doorgeven van bestellingen van zijn website heeft moeten halen. Ook het postcodegebied waar hij zijn bestellingen bezorgt, heeft hij moeten beperken.   

Alternatief voor grote supermarkten

De thuisbezorging die nu door de kleine ondernemers verzorgd wordt, dient ook nog een ander doel. Bestellingen bij buurtwinkels zijn een goed alternatief voor de overspannen onlineverkoop en bezorging van de grote supermarktketens. Marktleider Mercadona kan de onlinebestellingen niet meer aan en doet dit vooralsnog alleen nog in de regio Valencia en Barcelona. Ook de webshops van El Corte Inglés, Eroski, Día en andere supermarkten zijn overbezet waardoor bestellingen pas na een week kunnen worden afgeleverd bij de klant.

Veilig voor iedereen

De bezorgers van Óscar López, allen beschermd met mondkapjes en handschoenen, plaatsen de kartonnen doos met de bestelling voor de deur van de klant. Na een korte woordenwisseling gaan ze op weg naar het volgende adres. De voorgeschreven afstand die van elkaar gehouden dient te worden, komt nooit in gevaar. Zo kan het gebeuren dat bestellingen door de bezorger in een lift worden geplaatst en eenmaal boven door de klant er weer uit worden gehaald.

De belangrijkste bezorgplatforms als Glovo, Deliveroo en UberEats hebben in samenwerking met kleinere ondernemers in de horeca een handleiding samengesteld om de bezorging veilig te laten verlopen voor iedereen. De richtlijnen die erin zijn opgenomen hebben niet alleen betrekking op de bezorging, maar bijvoorbeeld ook op de bereiding van het eten dat wordt thuisbezorgd.

Een soortgelijke gids met hygiënevoorschriften is ook door het Spaans ministerie van Industrie, Commercie en Toerisme uitgegeven, waarmee de distributie van voedingsmiddelen zowel voor de distributeur als voor de klant veilig kan verlopen.

Dit wil je misschien ook lezen