Vorig jaar kwamen 1.154 mensen om op de Spaanse wegen, volgens de voorlopige balans van de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska. Dit is een stijging van 1% ten opzichte van de 1.140 verkeersdoden in 2023. De definitieve balans wordt in de zomer opgemaakt.
In 2024 raakten 4.634 mensen gewond en werden in het ziekenhuis opgenomen, 148 meer dan in de voorgaande 12 maanden. Gemiddeld vielen er elke dag drie verkeersdoden en 13 ziekenhuisgewonden. Er waren 28 dagen zonder dodelijke slachtoffers, waaronder 31 december. Onaangepaste snelheid (21% van de gevallen) was een van de hoofdoorzaken van dodelijke ongevallen.
Ook werd het drukker op de Spaanse wegen. Het Directoraat-Generaal van het Verkeer (DGT) registreerde 462.888.113 (+3.15%).
Verschillende wegen
Het aantal verkeersdoden per miljoen ritten was 2,2, het laagste in de afgelopen 10 jaar. 323 mensen stierven op snelwegen en tweebaanswegen. Op conventionele wegen waren dat er 831. De meeste dodelijke slachtoffers (554) kwamen om bij auto-ongelukken. Ongelukken met motoren en bromfietsen kostten 300 slachtoffers. Zorgwekkend is dat 79 bestuurders en passagiers van bestelwagens zijn overleden. Dat is bijna het dubbele van de 40 in 2023.
Type ongeval
Ongevallen op de weg kwamen het vaakst voor (42%, 479 dodelijke slachtoffers). Daarna volgden frontale botsingen (22%, 252 dodelijke slachtoffers) en aanrijdingen van opzij en van achter (elk 11%, 132 en 127). In 8% van de ongevallen sloeg de auto over de kop, daarbij vielen 102 dodelijke slachtoffers.
Onder kwetsbare weggebruikers – fietsers, motorrijders, scooterrijders en voetgangers – vielen 451 dodelijke slachtoffers, 15 minder dan in 2023. Onder deze verkeersdoden zijn vijf kraanmachinisten en twee wegwerkers die tijdens hun werk werden overreden.
Er lijkt ook een toename te zijn van het aantal ongevallen met meerdere slachtoffers. Van het totale aantal dodelijke ongevallen (1.040), waren er 91 met meerdere dodelijke slachtoffers. Zij maakten 18% van het totale aantal dodelijke slachtoffers (205) uit.
Publieke oproep en maatregelen
Grande-Marlaska deed een beroep op het publiek om te proberen het aantal dodelijke slachtoffers dit jaar te verminderen. “Er zijn te veel doden. We hebben de hulp van de hele samenleving nodig. Het is een nationaal project en het is een collectieve verantwoordelijkheid,” zei de minister van Binnenlandse Zaken. “Het cijfer zou aanzienlijk gedaald zijn als we de snelheidslimieten hadden gerespecteerd, de veiligheidselementen hadden gebruikt en alcohol en drugs achter het stuur hadden vermeden”, voegde hij eraan toe.
De Guardia Civil had in oktober 6,1 miljoen blaastests en 100.000 drugstests uitgevoerd. Dit aantal zal in 2025 hetzelfde blijven. Grande-Marlaska kondigde de installatie van 122 nieuwe vaste radars aan.
Veiligheidsgordels en helmen
De minister legde uit dat 156 dodelijke slachtoffers in auto’s en bestelwagens geen veiligheidsgordel droegen. “De helft van hen zou hun leven hebben gered als ze veiligheidsgordels hadden gedragen,” legde Grande-Marlaska grafisch uit. In totaal droegen 10 motorrijders en 14 fietsers geen helm, volgens gegevens van DGT. “Het is ongelofelijk dat ze de weg op gaan zonder de veiligheidselementen te dragen die ontworpen zijn om levens te redden.
Onaangepaste snelheid en radars
21% van de dodelijke slachtoffers was te wijten aan een onaangepaste snelheid. Het aantal doden op snelle wegen – snelwegen en autowegen – is met 7% gestegen, daarom zullen er vanaf nu meer radars op deze wegen worden geïnstalleerd. Tot nu toe is 80% van de nieuwe flitspalen geïnstalleerd op conventionele wegen en 20% op snelle wegen. Het percentage, zoals aangekondigd door de minister, zal stijgen naar 60% op wegen met slechts één rijstrook per richting en 40% op snelwegen en tweebaanswegen. Verkeer zal dit jaar 122 nieuwe radars installeren, waarvan 53 vaste en 69 langwerpige radars. De verkeersgroep van de Guardia Civil zal ook zijn aanwezigheid en bewaking op deze snelle wegen vergroten.
Motorrijders en veiligheidsmaatregelen
Motorrijders zijn nog steeds verantwoordelijk voor een hoog percentage dodelijke slachtoffers (één op de vier), ondanks het feit dat hun aantal veel lager is dan dat van andere voertuigen, evenals het aantal kilometers dat ze afleggen. Grande-Marlaska herinnerde eraan dat deze groep waakzaam zal blijven en benadrukte dat deze bestuurders een airbag moeten aanschaffen en bij zich moeten hebben om de gevolgen bij een ongeval te beperken. Onlangs zijn 471 eenheden opgenomen in de verkeersgroepering van de strijdkrachten en de komende weken zullen er nog eens 2.000 worden uitgedeeld.
Regionale verschillen in aantal verkeersdoden
Andalusië en Catalonië registreerden het hoogste aantal slachtoffers, met 20% en 12% van het totaal. Aan de andere kant van de schaal stonden La Rioja en Cantabrië, met het laagste aantal dodelijke slachtoffers. De grootste stijgingen waren in Andalusië, met 35 dodelijke slachtoffers meer dan in 2023 (232 versus 197) en de Valenciaanse Gemeenschap, met 22 dodelijke slachtoffers meer (respectievelijk 110 en 88). De grootste dalingen waren in Extremadura, met een daling van 20 doden (31 tegenover 51), en in Catalonië, met 16 (136 tegenover 152).
Wijzigingen in het verkeersreglement
Grande-Marlaska herhaalde dat het Algemeen verkeersreglement naar verwachting in de loop van dit jaar zal worden gewijzigd. Belangrijke wijzigingen zijn de verlaging van het alcoholpromillage naar 0,1 gram per liter ten opzichte van de huidige 0,25, sancties op het gebruik van apps of berichten die waarschuwen voor controles, en het verbod op het gebruik van de linkerrijstrook bij sneeuwval. De minister vroeg dat automobilisten zich al zouden houden aan deze maatregelen, vooral met de naderende komst van sneeuwval in de winter.
Voorlopige balans en definitieve telling
De cijfers die vandaag door de minister van Binnenlandse Zaken zijn gepresenteerd, zijn voorlopig en hebben alleen betrekking op dodelijke ongevallen op interlokale wegen met slachtoffers die tot 24 uur na het ongeval zijn geregistreerd. De definitieve geconsolideerde cijfers, die slachtoffers bevatten tot 30 dagen na het ongeval op stedelijke en interstedelijke wegen, worden normaal gesproken in de zomer gepresenteerd nadat de gegevens van alle regionale en lokale politiekorpsen zijn verzameld. Dit geconsolideerde rapport geeft wel het volledige beeld van verkeersongevallen in Spanje in 2024, volgens het Directoraat-Generaal van Verkeer (DGT).
Lees ook: Spanje luidt einde gevarendriehoek in