Het project is een voortzetting van de industriële decarbonisatieplannen die Repsol drie jaar geleden presenteerde en zal naar verwachting een van de grootste fabrieken ter wereld in zijn categorie worden. Het project zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 operationeel zijn.
Synthetische brandstof voor elk voertuig met verbrandingsmotor
De producten die uit deze fabriek komen, kunnen worden gebruikt in elk voertuig met een verbrandingsmotor, zoals auto’s, vliegtuigen, vrachtwagens of schepen. Het is ook de bedoeling dat er een elektrolyser van 10 MW wordt geïntegreerd waarin ook Enagás en de Baskische energie-entiteit zullen deelnemen.
Groene waterstof en CO2 als grondstoffen
Repsol-Petronor legt uit dat deze synthetische brandstoffabriek een technologische uitdaging vormt, waarbij hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd uit water door middel van elektrolyse. De zuurstof- en waterstofdeeltjes worden gescheiden, waarbij elektriciteit uit 100% hernieuwbare energiebronnen wordt gebruikt. Dit maakt deze fabriek een van de eerste ter wereld die groene waterstof en CO2 als enige grondstoffen gebruikt. De initiële capaciteit van de fabriek zal meer dan 2.100 ton per jaar, of ongeveer 18.000 vaten, bedragen.
Een grote stap in de richting van duurzaamheid
Dit initiatief is een belangrijke stap in de richting van duurzaamheid en de vermindering van de CO2-uitstoot. Het gebruik van groene waterstof en CO2 als enige grondstoffen zal de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en zal de weg vrijmaken voor meer duurzame energiebronnen.
Lees ook: Repsol gaat in VS een van grootste zonnecentrales ter wereld bouwen