Minister stelt verplichte verzekering voor fietsers en elektrische scooters voor

door admin
Minister stelt verplichte verzekering voor fietsers en elektrische scooters voor

Volgens de minister kunnen ook fietsers en bestuurders van elektrische scooters en steps schade aan derden veroorzaken en daarom dienen ze verzekerd te zijn. Marlaska zei dit nadat hij in Madrid een ontmoeting had gehad met een vereniging van verkeersslachtoffers waarbij ook Pere Navarro, algemeen directeur van de Spaanse verkeersautoriteit DGT aanwezig was. 

Hij beloofde deze vereniging alle medewerking om het ‘geweld op de weg’ tegen te gaan. De ontmoeting vond plaats op dezelfde dag dat in Sabadell een vrouw op een elektrische step om het leven kwam. Zij werd geschept door een vrachtwagen. 

Het ministerie bestudeert volgens de minister op dit moment maatregelen om de verkeersveiligheid in het algemeen te verbeteren. Men kijkt naar het verminderen van de snelheid op conventionele wegen. Hier gebeuren de meeste ongelukken. Ook wordt gekeken naar een actualisatie van het puntenrijbewijs en hogere straffen voor het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer. 

De minister uitte ook zijn bezorgdheid over de toename van het aantal dodelijke slachtoffers op de weg in de afgelopen vier jaar en zijn vrees dat dit jaar weleens het eerste jaar kan zijn, dat er meer fietsers of voetgangers onder de verkeersslachtoffers zullen zijn dan inzittenden van voertuigen.

‘Absurde’ maatregel

Fietsers hebben zich al tegen het voornemen van de minister uitgesproken en noemen een eventuele verplichte verzekering een ‘absurde’ maatregel. Die zou voorbij gaan aan het feit dat fietsers juist vaak slachtoffers zijn. Fietsers verenigd in ConBici vinden dat de fiets niet als een gevaarlijk element in het verkeer bestempeld kan worden.

Een dergelijke verplichte verzekering instellen zou bovendien ‘een ontmoedigend effect hebben op de duurzaamheidsprincipes van het huidige openbare beleid’ ter bevordering van het gebruik van de fiets. De verkeerswet zou juist hervormd moeten worden om de fiets te erkennen als een goed voertuig. Bovendien zijn er tal van andere maatregelen mogelijk die de veiligheid voor fietsers, elektrische scooters en steps verhogen, zoals het aanleggen van fietspaden, wegsignalering, snelheidsbeperkingen en dergelijke.

Dit vind je misschien ook leuk