Nederlandse Smit Salvage moet gestrand tankschip in Spanje bevrijden

door admin
Nederlandse Smit Salvage moet gestrand tankschip in Spanje bevrijden

Het aan de kust van Ares gestrande schip Blue Star betreft een tanker met chemicaliën met een lengte van 128 meter. Deze was uitgevaren om vracht te laden aan de Repsolterminal van A Coruña. Het schip kreeg te maken met een brand in een rookpijp van de machinekamer op het moment dat het vanuit Ares uitvoer richting A Coruña. Door de slechte weersomstandigheden met harde wind en hoge golven liep het schip vast aan de kust van Ares.

Twee mislukte sleeppogingen

Zaterdagmiddag werd de eerste poging gedaan om het schip uit zijn positie te bevrijden. Toen dat niet lukte, werd op zondagochtend een tweede poging ondernomen. Ook deze mislukte omdat de sleepkabels niet sterk genoeg bleken voor het gewicht van de Blue Star. De klippen waartussen het schip gestrand is bemoeilijkten de sleepwerkzaamheden.

Een derde poging om het schip bij hoogwater terug naar zee te slepen werd afgelopen zondag gestaakt waarna het Spaanse Maritiem Redding Instituut Salvamento Marítimo besloot om de sleepwerkzaamheden over te dragen aan het Nederlandse bedrijf Smit Salvage. De zestien bemanningsleden van de Blue Star zijn wel al door de Spaanse sleepboten in veiligheid gebracht. Ook is bevestigd dat het vastlopen van de Blue Star geen nadelige gevolgen heeft voor het milieu.

Wereldwijd gerenommeerd Nederlands bedrijf

Voordat de sleepwerkzaamheden van start gaan, moet Smit Salvage een reddingsplan indienen dat door de Spaanse autoriteiten goedgekeurd moet worden. Het is nog niet bekend wanneer Smit met de sleepwerkzaamheden gaat beginnen. Smit Salvage wordt wereldwijd als het belangrijkste reddings- en bergingsbedrijf binnen de scheepvaart beschouwd. Het bedrijf heeft veel ervaring en expertise en is uitgerust met het nodige materiaal om hulp te bieden bij alle denkbare scheepsongevallen onder de meest zware omstandigheden.

Dit vind je misschien ook leuk