Nieuwe hogesnelheidsdienst van Málaga naar Murcia met hoon ontvangen

door admin
Renfe station Malaga Maria Zambrano

Het zou mooi zijn, een directe hogesnelheidstreinverbinding tussen de Zuid-Spaanse steden Málaga en Murcia die op een afstand van iets meer dan 400 kilometer van elkaar liggen. Per AVE zou je er dan theoretisch in 2 uur kunnen zijn. Nog mooier omdat die route de reistijd per trein tussen Málaga en de rest van de Spaanse oostkust en steden zoals Alicante, Valencia en Barcelona aanzienlijk zou verkorten.

Het jammere is alleen dat de nieuwe, als directe verbinding, aangekondigde route per hogesnelheidstrein tussen Málaga, Murcia en Alicante via Madrid gaat. Een omweg van bijna 1.000km. De verontwaardiging en hoon lieten dan ook niet lang op zich wachten nadat Renfe het nieuw wereldkundig had gemaakt. Een van de reacties kwam van gebruiker @mausvicente op het platform X. Hij trekt de logica en efficiëntie van deze nieuwe route in twijfel.

Kritiek van gebruikers

Hij uitte in de tweet zijn frustratie: “Is het echt nodig om via Madrid te gaan om van Murcia naar Málaga te reizen? Dit is compleet onzinnig.” Bij het bericht plaatste hij een afbeelding van de Spaanse spoorwegkaart waarop de omweg duidelijk te zien is.

Details van de nieuwe route

Renfe heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juni twee dagelijkse AVE-treinen in beide richtingen tussen Murcia en Málaga zullen rijden, met tussenstops in Madrid, Alicante en andere steden. Ondanks de verwachting dat de route directer en sneller zou zijn, blijkt deze nieuwe verbinding juist langer en tijdrovender te zijn. Dit heeft geleid tot vele klachten van regelmatige gebruikers van de dienst.

Lange reistijden en kosten

Volgens de planning zal de eerste trein om 08:05 uur vertrekken vanuit Málaga, met stops in Madrid en Alicante, om uiteindelijk om 14:37 uur in Murcia aan te komen. Dit betekent een totale reistijd van meer dan zes uur. De terugreis vanuit Murcia naar Málaga, die om 15:32 uur begint, duurt zelfs bijna zeven uur. Renfe’s initiatief om meer reismogelijkheden te bieden en de verbindingen tussen verschillende steden te verbeteren, wordt dus overschaduwd door de kritiek op de inefficiëntie van de gekozen route. Bovendien variëren de prijzen tussen de 84 en 90 euro per enkele reis. Dat heeft ook tot negatieve reacties geleid over de verhouding tussen kosten en baten van deze dienst.

Breed gedeelde onvrede

De verontwaardiging die in de tweet van @mausvicente tot uiting komt, wordt breed gedeeld en ondersteund door vele andere gebruikers op sociale media. Zij eisen meer directe en snelle routes die beter voldoen aan de verwachtingen van de reizigers.

Lees ook: Renfe maakt internationale reizen met de AVE naar Spanje aantrekkelijker

Dit vind je misschien ook leuk