Niveau van Spaanse universiteiten ‘alarmerend’ volgens OESO

door admin
Niveau van Spaanse universiteiten 'alarmerend' volgens OESO

Dit meldt de OESO (internationale organisatie voor economsche samenwerking en ontwikkeling) op basis van een rapport. De organisatie heeft onderzoek gedaan naar de leesvaardigheid, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen van Spaanse afgestudeerden en deze ‘laten veel te wensen over’. 

Angel Gurria, algemeen secretaris van de OESO spreekt over een ‘alarmerende situatie’ en ziet het als een ‘groot nadeel’ voor Spanje ten opzichte van andere landen. Spaanse universiteiten zijn te algemeen en men zou zich veel meer moeten gaan richten op onderzoek. Daarbij moeten studies beter aansluiten op de arbeidsmarkt. Nu ligt de nadruk teveel op het vergaren van kennis, maar te weinig op het kunnen toepassen ervan. 

De OESO ontwikkelt nu samen met het Spaanse ministerie van Onderwijs en andere specialisten op het gebied van onderwijs een strategie waarmee dit tekort van de universiteiten gecorrigeerd kan worden. Daarbij wil men de samenwerking met het bedrijfsleven verbeteren. In het rapport staat dat een betere opleiding het risico op werkloosheid ‘drastisch zou verminderen’. 

De commissie met afgevaardigden uit de Spaanse regering, de Europese Unie en de OESO komt dinsdagmiddag samen om de problemen te identificeren en te spreken over oplossingen. Hier wordt ook gekeken naar het onderwijs in het algemeen, want uit een jaarlijkse internationale evaluatie van 15- en 16-jarige leerlingen (Piaac en in het Spaans PISA) blijkt eveneens dat wat lees- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen, Spaanse leerlingen onder de maat presteren. 

Dit vind je misschien ook leuk