De Spaanse Nationale Politie ziet zich genoodzaakt om verschillende frauduleuze websites te blokkeren. Die doen zich met koopjes voor als officiële winkels. De online modewinkels bieden merkartikelen aan tegen prijzen die te mooi lijken om waar te zijn.
Nike-sneakers voor 20 euro of een Hermès handtas voor 100… Sociale media werden rond de afgelopen feestdagen overspoeld met advertenties voor producten tegen bodemprijzen. Het was voor velen te verleidelijk om de advertenties niet aan te klikken. Na het openen kreeg de gebruiker advertenties te zien op een website die er precies zo uit zag als het merk waarmee werd geadverteerd. Wie wil er niet profiteren van zo’n koopje? Helaas werden de producten nooit bij de koper afgeleverd. De politie heeft een bericht uitgegeven waarin ze waarschuwt voor de oplichtingspraktijken en gaat over tot het blokkeren van de illegale websites.
Gekloonde websites met koopjes
De methode van de frauduleuze praktijken is altijd dezelfde: oplichters klonen de websites van de merken die ze als lokaas gebruiken. Deze website brengen ze echter onder in landen buiten de EU (volgens de autoriteiten voornamelijk op servers in de Verenigde Staten). Als de webshops eenmaal gedupliceerd zijn, worden de domeinnamen gecamoufleerd. Zo is fraude op het eerste gezicht moeilijk te detecteren. De fraudeurs gebruiken vervolgens betalingsgateways in Brazilië. Het betaalde product wordt nooit opgestuurd en het geld verdwijnt in de zak van de oplichters.
Na een groot aantal klachten van gedupeerde kopers, startte de Spaanse politie zelf een onderzoek naar de wanpraktijken. Veel klachten kwamen binnen op het adres fraudeinternet@policia.es. In veel gevallen kloonden oplichters niet alleen het internetdomein, soms pasten ze ook de oorspronkelijke merknaam aan. Het populaire Spaanse modemerk Massimo Dutti werd bijvoorbeeld gewijzigd in ‘Massimo Clothing’.
Het topje van de ijsberg
Hoewel er al veel meldingen zijn van dit type oplichting, vermoeden de autoriteiten dat het daadwerkelijke aantal fraudegevallen veel hoger is. Veel mensen doen geen melding bij de politie, omdat het vaak om kleinere bedragen gaat. De onderzoekers hebben gemelde websites geblokkeerd in samenwerking met de domeinregistratiebedrijven.
De frauduleuze campagne begon tijdens Black Friday. In die periode konden oplichters redelijk onopvallend hun gang gaan. Veel adverteerders intensiveren rond die tijd hun campagnes. Een frauduleuze advertentie valt dan minder op in een Instagram-post.
Hoe misleiding vermijden
Het advies om te voorkomen dat je wordt opgelicht, is vrij logisch: wees op je hoede voor een koopje dat te mooi is om waar te zijn. Een expert op het gebied van internetfraude raadt aan om het betreffende merk op te zoeken op Google en het product te openen via de zoekmachine. Veel oplichters werken kortdurend waardoor zoekmachines de pagina’s niet oppikken. Daarmee is de kans groot dat de inhoud die via zoekmachines wordt aangeboden echt is.
De autoriteiten raden aan om goed te kijken naar de URL van het aangeboden product. En wees op je hoede voor een domeinnaam of een extensie die niet van het merk zelf is. Bovendien is het hangslotje aan het begin van het URL-adres een teken dat verifieert of de website https en dus versleuteld is. Verder geeft de politie aan dat ook spelfouten of andere vreemde afwijkingen in de inhoud verdacht kunnen zijn. Oplichters hebben de neiging geen aandacht te besteden aan details, omdat ze zich alleen richten op de zwendel. Daarom is er vaak sprake van afbeeldingen van slechte kwaliteit, slechte vertalingen enz.
Een laatste tip is om een betaalkaart te gebruiken die de gebruiker makkelijk zelf kan blokkeren of die een beperkt saldo heeft. Uiteindelijk is het advies simpel: wees op je hoede en gebruik je gezonde verstand, want vaak is goedkoop uiteindelijk duurkoop.