Populariteit olijfolie in buitenland is niet goed voor Spaanse portemonnee

door admin
Populariteit olijfolie in buitenland is niet goed voor Spaanse portemonnee

Het succes op internationaal niveau heeft de prijs voor het product in eigen land omhoog gestuwd. Dit blijkt uit een rapport van Spaanse EAE Business School. Een van de conclusies is dat de productie van olijfolie in Spanje in het seizoen 2018/19 een nieuw record heeft bereikt. Er ging 1,2 miljard ton olijfolie naar het buitenland. Een van de oorzaken van dit record was de lage productie van olijfolie in Italië, Griekenland en andere mediterrane landen. Naar verwachting is de oogst ook in het volgende seizoen goed dankzij gunstige klimatologische omstandigheden.

Volgens Mariano Íñigo, verantwoordelijk voor het onderzoek, was 50% van de vraag naar olijfolie altijd afkomstig uit Spanje zelf. Op dit moment is die binnenlandse vraag nog maar 30%. Anderzijds is de wereldwijde vraag naar het product gegroeid, vooral vanuit landen als de Verenigde Staten (verdrievoudigd), Verenigd Koninkrijk en Duitsland (beide vervijfvoudigd). Op deze markten is de koopkracht een stuk beter dan in Spanje.

Duurder en ander dieet

Doordat de prijs van olijfolie in Spanje is gestegen, is deels de vraag gedaald. De consumptie van olijfolie in Spanje daalde volgens het rapport in 30 jaar tijd met 10 procent. ‘Spanjaarden zien olijfolie niet meer als eerste levensbehoefte, dus zodra ze zien dat de prijs stijgt, laten sommige consumenten het staan en kiezen voor een goedkoper alternatief’, aldus Íñigo. Een andere reden voor de gedaalde vraag is dat veel Spanjaarden ‘het mediterrane dieet verlaten’, vooral jongeren kiezen steeds meer voor producten die niet in het traditionele mediterrane dieet passen. 

Dit wordt bevestigd in de Barómetro Carbonell de Comida Casera, een initiatief van de Open Universiteit van Catalonië en antropoloog Xavier Medina. Hieruit blijkt dat de daling van de consumptie van olijfolie overeenkomt met het feit dat men in Spanje steeds minder tijd uittrekt om te koken. ‘De daling van de consumptie van olijfolie in het algemeen onder de Spaanse bevolking hangt samen met de afnemende praktijk van thuis koken met zorgvuldig gekozen producten of met producten die specifiek zijn voor het Spaanse zelfgemaakte eten’, zo staat in de barometer. 

Dit vind je misschien ook leuk