Het besluit om de viering van het heilige jaar te verlengen en zo nieuwe kansen te geven aan de pelgrims die in 2020 en 2021 door de pandemie niet op pad konden, is effectief gebleken. Van alle ruim 6 miljoen pelgrims die zich hebben geregistreerd, konden 430.000 de Compostela in ontvangst nemen. Dat is de accreditatie die ze krijgen na een reis van meer dan 100 kilometer langs de controleposten. Dat heeft Nava Castro, directeur Toerisme van Galicië laten weten aan omroep SER.
Historisch jaar
Het cijfer overtreft de 272.135 pelgrims van de Xacobeo 2010 en de 347.578 van 2019, het jaar voor het uitbreken van de pandemie. Om deze reden heeft Navas het jaar als historisch bestempeld en beweerd dat de jubilea van 2027 en 2032 al in voorbereiding zijn.
Bekijk ook: Het andere gezicht van de beroemde Camino de Santiago
In totaal hebben pelgrims uit 185 verschillende landen hun certificaat ontvangen voor het lopen van (een gedeelte) de Camino de Santiago. De belangrijkste bronmarkten voor internationale bezoekers zijn Portugal, Frankrijk en Duitsland, hoewel ook veel bezoekers uit de Verenigde Staten of Zuid-Korea zijn geregistreerd.
Wandelschoenen verbranden
Veel pelgrims staken hun tocht niet in de kathedraal van Santiago maar lopen door tot Finisterre aan de kust. De zogenaamde kilometer nul van de Camino de Santiago. Deze kleine landtong met vuurtoren werd altijd beschouwd als het ‘einde van de wereld’.
Een van de tradities is dat pelgrims om het einde van hun tocht te vieren hun wandelkleding achterlaten of hun schoenen verbranden en de as vanaf de klif bij de vuurtoren in zee strooien. Anderen laten hun spullen er gewoon achter. De gemeente neemt daar nu echter maatregelen tegen om brand en vervuiling van de lokale kustlijn te voorkomen. Een daarvan is dat wandelaars hun spullen in een recyclingcontawiner kunnen deponeren. Deze is naast de vuurtoren geplaatst.
Campagne ter aanmoediging van gebruik container
Tegelijkertijd meldt de krant Heraldo de Aragón dat de schoenenfabrikanten van Tierra del Aranda, om het gebruik van de container aan te moedigen, de bewustmakingscampagne “Buen Camino, mejor finale” hebben ontworpen, waarin ze honderd paar schoenen zullen verloten tussen wandelaars die de container gebruiken. Daarnaast krijgen ze een zak met de symbolische as van hun laarzen.