San Miguel is vandaag de dag een van de bekendste biermerken ter wereld. Wie in Spanje weleens een ‘cerveza’ drinkt, heeft vast ooit een San Miguel gedronken. Achter dit populaire merk schuilt een fascinerend verhaal over Spaanse ondernemers die wereldwijd succes creëerden. San Miguel heeft diepe wortels in Spanje, maar zijn oorsprong ligt in de Filipijnen, waar bier destijds vrijwel onbekend was.
De oorsprong van San Miguel
Het verhaal van San Miguel begint in 1890, het jaar waarin ook het grote Spaanse biermerk Mahou in Madrid werd opgericht. Een groep Spanjaarden besloot een brouwerij te openen in Manila, dat toen nog een Spaanse kolonie was. In een regio waar bier vrijwel onbekend was, werd San Miguel het eerste biermerk dat er voet aan de grond kreeg. De naam ‘San Miguel’ was geïnspireerd door de gelijknamige historische wijk in Manila. Op de feestdag ter ere van de aartsengel San Miguel opende de brouwerij haar deuren, wat meteen een slimme marketingboost opleverde.
San Miguel was pionier in een regio waar bier destijds nog onbekend was. Het succes volgde snel, en al snel breidde de brouwerij zich uit naar andere delen van Azië, zoals Guam, Hongkong en Shanghai – belangrijke handelscentra van die tijd. Toen de Filipijnen in 1898 een Amerikaanse kolonie werden, kreeg San Miguel toegang tot de overzeese Amerikaanse gebieden. Halverwege de 20ste eeuw was San Miguel het meest gedronken bier in Azië, maar dit was nog maar het begin.
Andrés Soriano: brein achter wereldwijde expansie
Andrés Soriano, geboren in Manila in 1898, speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van San Miguel tot een wereldwijd merk. Als kleinzoon van een van de oprichters begon hij op jonge leeftijd bij de brouwerij als accountant. Hij viel al snel op door zijn visie voor sociale veranderingen, zoals het opzetten van een pensioenplan voor werknemers en het waarborgen van inkomen bij ziekteverlof. Op 21-jarige leeftijd werd hij waarnemend directeur van San Miguel.
Onder zijn leiding breidde het merk zich niet alleen uit in Azië, maar ook naar andere markten wereldwijd. Soriano was een visionair die de brouwerij verder transformeerde van een bierproducent naar een veelzijdige speler op verschillende markten, van frisdranken tot mijnbouw. In 1941 kocht hij zelfs Philippine Airlines, een stap die zijn invloed in de Filipijnse zakenwereld verder verstevigde. Soriano speelde ook een belangrijke rol in de zakelijke en politieke sfeer van de Filipijnen en zijn connecties met de elite hielpen hem bij de verder ontwikkeling van San Miguel. Bovendien steunde Soriano de franquistische zijde tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Het zou later leiden tot sterke banden met Francisco Franco.
San Miguel in Spanje: bier gebrouwen in Catalonië en Malaga
Hoewel San Miguel oorspronkelijk zijn wortels in de Filipijnen had, breidde het merk zich in de jaren vijftig uit naar Spanje. In 1953 ondertekenden de Spaanse ondernemers Enrique Suárez en Antonio Zuloaga een overeenkomst met San Miguel Corporation, waarmee ze de rechten verkregen om San Miguel in Europa en Afrika te produceren. Het eerste San Miguel-bier werd gebrouwen in Catalonië. In 1957 opende de eerste brouwerij van het merk in Lleida.
Deze stap naar Spanje markeerde het begin van een nieuwe fase voor het merk. In 1966 werd een tweede brouwerij geopend in Malaga, en in 2017 besloot het bedrijf zijn hoofdkantoor naar Malaga te verplaatsen, vanwege de politieke instabiliteit in Catalonië.
Van biermerk naar wereldmerk
Sinds de jaren zestig is San Miguel uitgegroeid tot een icoon op de Spaanse en internationale biermarkt. Het bedrijf breidde zich uit naar andere landen en werd in de jaren negentig een multinational. In 2005 leidde een fusie van Cervezas San Miguel en Mahou tot de Mahou-San Miguel Groep, een van de grootste bierproducenten van Spanje.
San Miguel bleef innoveren. In 2001 was het de eerste in Spanje die een alcoholvrij bier op de markt bracht, waarmee het merk zijn vooruitstrevende karakter benadrukte. Tegenwoordig is San Miguel verkrijgbaar in meer dan 50 markten wereldwijd, en het merk blijft zich uitbreiden naar nieuwe regio’s.
Het belang van San Miguel voor de Spaanse biercultuur
San Miguel is inmiddels uitgegroeid tot een symbool van de Spaanse biercultuur. Het is niet alleen een van de bestverkochte biermerken in Spanje, maar heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de wereldwijde popularisering van Spaanse bieren. Het merk heeft de manier waarop Spanjaarden bier drinken beïnvloed en blijft een onmiskenbare aanwezigheid in de horeca en het dagelijks leven van veel Spanjaarden.
Hoewel San Miguel zijn roots in de Filipijnen nooit is vergeten, is het merk inmiddels stevig in Spanje gevestigd. Het biermerk heeft zich volledig aangepast aan de Spaanse cultuur. San Miguel is een voorbeeld van hoe globalisatie en de kracht van een goed product vanuit een bescheiden begin kan doorgroeien naar een wereldwijd succes. Het verhaal van San Miguel is dan ook een verhaal van ondernemerschap, culturele uitwisseling en wereldwijde expansie. Van een bescheiden brouwerij in Manila tot een van de grootste biermerken van Spanje.
Lees ook: Bierbrouwers Heineken en Mahou omarmen ecologische initiatieven vanwege droogte