Spaans vliegveld al drie maanden zonder passagiers

door admin
Spaans vliegveld al drie maanden zonder passagiers

Dit is een treurig resultaat aangezien het vliegveld in de Pyreneeën in het jaar 2010 nog rond de duizend passagiers per maand wist te verwerken. Het absolute record was in januari van dat jaar met 1.525 passagiers. Nu is in januari zelfs geen commerciële vlucht meer geland. Na 2010 ging het aantal passagiers rap omlaag. Sindsdien was de beste maand januari 2013 met 13 passagiers. In de eerste 11 maanden van 2015 kwamen er slechts 111 passagiers. Vorig jaar ontving Huesca-Pirineos in de ‘beste maand’ april slechts 30 reizigers. Dit terwijl 2016 een recordjaar was voor de vliegvelden van de Spaanse luchthavenautoriteit Aena, die 46 Spaanse vliegvelden beheert, waaronder dat van Huesca.

Niet-commerciële vluchten

Wel vonden er niet-commerciële vluchten plaats en in dat opzicht behaalde de Noord-Spaanse luchthaven in januari met 340 operaties nog een beter resultaat dan negen andere vliegvelden dezen, waaronder Murcia en Valladolid. Die 340 operaties betekenden een groei van 10 procent ten opzichte van januari 2015. Over het geheel gezien steeg dus het aantal operaties vanaf het vliegveld van 2.632 in 2015 tot 4.684 in 2016.

Pilotenopleiding

Dat er ondanks het uitblijven van commerciële passagiers nog activiteit is op de luchthaven is te danken aan de Britse pilotenopleiding Airways Aviation die van de installaties gebruik maakt om piloten op te leiden voor de commerciële luchtvaart. Daarnaast huurt het bedrijf Escuadrone er een gebouw waar mensen worden opgeleid om drones te bedienen.

Kosten 3,3 miljoen euro per jaar

Sinds 2014 maakt Aena de cijfers per vliegveld niet meer openbaar met als argument dat inzicht in cijfers de economische en commerciële belangen van luchthavens kan schaden. Wel bekend is dat de kosten om het vliegveld Huesca open te houden 3,3 miljoen euro per jaar bedragen. Niet bekend is of de opbrengsten van de pilotenopleiding en de drones hiervoor genoeg inkomsten genereren.  

Spookvliegvelden

Huesca is dus niet het enige Spaanse vliegveld dat het zwaar heeft. In het verleden stonden de vliegvelden van Ciudad Real en Castellón symbool voor de verspilling van belastinggeld. Ciudad Real werd in 2009 geopend na een investering van 1,1 miljard euro. Drie jaar later was de spiksplinternieuwe luchthaven failliet, terwijl het doel vooraf was om 2,5 miljoen passagiers per jaar aan te trekken. Dat werden er in 2010 slechts 31.000. Naar verwachting gaat Ciudad Real echter ergens tussen juli en september dit jaar weer open dankzij een investering van CR International Airport dat hiertoe een akkoord sloot met de gemeente.

Ryanair

Ook de luchthaven van Castellón werd voor vele miljoenen euro’s gebouwd maar zelfs nooit in gebruik genomen, tot in 2015 – na 4,5 jaar leegstand – Ryanair besloot op deze luchthaven te gaan vliegen.

Dit vind je misschien ook leuk