De Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam heeft opnieuw een bestelling geplaatst bij de Spaanse treinbouwer CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A). Ditmaal gaat het om dertien extra metrostellen van het type M7. Deze bestelling komt bovenop de dertig treinen die in een eerder contract uit 2018 waren overeengekomen.
De nieuwe Spaanse metrostellen voor Amsterdam zijn uitgerust met het geavanceerde CBTC-systeem (Communications-Based Train Control). Daarmee kunnen de metro’s volledig automatisch en zonder bestuurder rijden. Dit sluit aan bij de wens van de stad om efficiënter en toekomstgericht openbaar vervoer te realiseren.
Lange relatie CAF en Amsterdam
CAF heeft een lange geschiedenis met Amsterdam: al in de jaren negentig leverde het bedrijf de eerste metrostellen aan de Nederlandse hoofdstad. De afgelopen tien jaar heeft de Spaanse fabrikant in totaal 445 voertuigen aan Nederland geleverd. Daaronder metrostellen en ook elektrische en waterstofbussen via dochteronderneming Solaris. De keuze van Amsterdam om wederom Spaanse metrostellen aan te schaffen, toont de tevredenheid met eerdere leveringen. Het GVB zet deze nieuwe treinen in om de oudere vloot te vervangen en de capaciteit van het metronet te vergroten.
Spaanse fabrikant versterkt positie in Europa
Met deze deal, ter waarde van tientallen miljoenen euro’s, verstevigt CAF zijn positie in Europa. Naast de levering aan Amsterdam breidt het bedrijf ook zijn activiteiten uit in Palermo, Italië. Deze trams zullen worden ingezet op de nieuwe delen van het stedelijk tramnetwerk: lijnen D, E2, F en G. Daarvoor maakt CAF 14 metrostellen gereed. De totale waarde van deze twee contracten wordt geschat op ongeveer 130 miljoen euro.
Met deze contracten versterkt CAF zijn positie als toonaangevende leverancier van spoorwegmaterieel in Europa. Het bedrijf, met hoofdzetel in Beasáin (Guipuzcoa), speelt een sleutelrol in de modernisering van het openbaar vervoer in zowel Nederland als Italië.