Spanje beëindigt illusie van gratis tolweg aan Costa del Sol

door Else BeekmanElse Beekman
tolwegen Costa del Sol

Met de toenemende drukte op alle verbindingswegen aan de Costa del Sol klinkt al jaren de roep om de tol op de AP-7 af te schaffen. Deze tolweg (peaje) verbindt Fuengirola met Estepona en kost in de zomer voor het hele traject 14,40 euro enkele reis. Een heel bedrag voor mensen die voor deze weg kiezen om er zeker van te zijn dat ze snel en zonder files op hun bestemming aankomen.

Tal van organisaties en ook de kustgemeenten pleiten voor afschaffing van deze tol bij de Spaanse overheid. Het ministerie van Transport heeft nu alle hoop daartoe de grond in geboord. Het heeft namelijk de mogelijkheid afgewezen om, zoals gedaan is met de tolweg in Alicante, het tolgeld voor het rijden op deze weg af te schaffen. In een verklaring heeft het ministerie onder leiding van minister Óscar Puente direct gereageerd op de eis van de PP van Málaga. Die vroeg, gebruikmakend van het voorbeeld in Alicante, dezelfde behandeling van de regering.

Het ministerie benadrukte dat de situatie van de AP-7 op de Costa del Sol “volledig anders is dan die van de AP-7 Ringweg van Alicante. In Alicante gaat het namelijk om een tolweg met een privaat beheersregime via concessiecontracten tussen de concessiemaatschappij en de centrale overheid”.

Specifieke regels voor de AP-7 Costa del Sol

Het ministerie wees erop dat Autopista del Sol, Concesionaria Española, S.A. (Ausol) de concessiehouder is. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de bouw, het onderhoud en de exploitatie van de tolwegen AP-7 Málaga-Estepona (in gebruik sinds 25 juni 1999) en de AP-7 Estepona-Guadiaro (in gebruik sinds 12 augustus 2002). De looptijd van deze concessies strekt zich uit tot 2046 voor het traject Málaga-Estepona en tot 2054 voor het traject Estepona-Guadiaro.

Deze private status wordt geregeld door specifieke regelgeving die een reeks rechten en plichten vaststelt voor zowel de staat als de concessiehouder. Hieronder ook “het innen van tol volgens de goedgekeurde tarieven”.

Daarentegen wordt de AP-7 Ringweg van Alicante sinds 2018 beheerd door de publieke onderneming SEITT (Sociedad Estatal de Transporte Terrestre). Deze ‘peaje’ werd vanwege financiële problemen aan de staat teruggegeven. Dit betekent dat de exploitatie publiek is en dat er een regeling is die voorziet in tolverlagingen.

Pilotproject in Alicante

De nieuwe discussie rond de tolweg op de Costa del Sol ontstond nadat de regering aankondigde dat vanaf middernacht op maandag een pilotproject van start zou gaan om het tolgeld op de AP-7 Ringweg van Alicante op te heffen. Deze maatregel zal drie maanden duren.

Deze stap volgt op de toestemming van het ministerie aan SEITT om het tolgeld tussen 16 juli en 15 oktober 2024 volledig te vergoeden. Het doel is om het langeafstands- en vrachtverkeer van de A-70, die bijna aan zijn maximale capaciteit zit met een gemiddeld verkeer van 80.000 tot 95.000 voertuigen per dag, naar de AP-7 te trekken.

Verbetering verkeersveiligheid en vermindering uitstoot

De maatregel, gepubliceerd in het Staatsblad (BOE), beoogt de A-70 te ontlasten om de verkeersomstandigheden en verkeersveiligheid te verbeteren. Ook wil men de uitstoot van verontreinigende gassen verminderen door het gebruik van bestaande infrastructuren zoals de AP-7 te bevorderen.

Gedurende de drie maanden van het pilotproject zal worden geanalyseerd of de AP-7 Ringweg van Alicante effectief kan dienen als alternatief voor het verkeer, vooral voor lange afstanden, op de A-70. SEITT zal specifiek het effect van het opheffen van het tolgeld evalueren op de verkeersomstandigheden, de verkeersstroom en samenstelling, en de daadwerkelijke verschuiving van verkeer tussen de twee wegen.

Terwijl de A-70 een hoge verkeersintensiteit kent, wat negatieve effecten heeft op de verkeersveiligheid en emissies, is de tolweg duidelijk “onderbenut”, met een gemiddelde verkeersintensiteit van ongeveer 5.000 voertuigen per dag in 2024, waarvan slechts 6,8% vrachtwagens zijn.