Spanje staat aan de vooravond van een grote verandering in zijn tolheffingssysteem. Het land introduceert het zogenaamde ‘free flow’-systeem, dat al succesvol wordt toegepast in landen zoals Frankrijk, Noorwegen en Portugal.
Dit innovatieve systeem zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer door het verwijderen van klassieke tolpoorten en betaalhuisjes. Daarmee verhoogt het ook de veiligheid op de wegen.
Hoe werkt het ‘free flow’-systeem?
Het ‘free flow’-systeem maakt gebruik van geavanceerde technologie om voertuigen te herkennen en automatisch de tol te verrekenen. In plaats van te stoppen bij een tolpoort, rijden de auto’s onder speciale portalen door die hun kenteken registreren. De tol wordt vervolgens, zonder dat bestuurders hoeven te stoppen, elektronisch berekend en afgeschreven.
Dit betekent een einde aan lange wachtrijen bij tolpoorten en een aanzienlijke vermindering van de vertragingen op drukke wegen. Bovendien draagt het systeem bij aan een schonere omgeving, omdat het stoppen en starten van voertuigen wordt verminderd. Daarmee verlaagt de CO2-uitstoot. Een wenselijk effect in tijden waarin overheden er alles aan moeten doen om luchtverontreiniging terug te dringen.
Eerste stappen in Spanje
Spanje heeft al een eerste stap gezet met de implementatie van ‘free flow’ op de A-636. Die snelweg is 15,5 kilometer lang en verbindt Bergara en Beasain in het Baskenland. De tarieven op deze weg variëren afhankelijk van het voertuigtype. Bestuurders van personenauto’s rekenen 2,53 euro af en voor lichte vrachtwagens geldt een prijs van 4,11 euro.
Bestuurders hebben twee opties om te betalen: ze kunnen zich registreren in de database van de tolbeheerder of gebruikmaken van een telepeage-apparaat, dat automatisch wordt gedetecteerd bij het passeren van de tolportalen.
Uitdagingen
Hoewel het systeem momenteel alleen beschikbaar is op de A-636, is het de verwachting dat het binnenkort op meer snelwegen in Spanje zal worden uitgerold. Deze vooruitgang brengt echter ook bepaalde uitdagingen met zich mee. De infrastructuur die nodig is om deze portalen te installeren en de voertuigen uit te rusten met elektronische tolsystemen vertegenwoordigt een aanzienlijke investering. Bovendien zullen er bewustmakingscampagnes moeten worden gevoerd om chauffeurs te laten begrijpen hoe het nieuwe systeem werkt.
Lees ook: Een van de drukst bereden tolwegen in Spanje wordt gratis