Spanje heeft te weinig luchtverkeersleiders voor herstel vliegverkeer

door admin
Spanje heeft te weinig luchtverkeersleiders voor herstel vliegverkeer

Er zijn onvoldoende luchtverkeersleiders voor volledig herstel van het vliegverkeer in Spanje na de coronapandemie. Het is een sector met een gemiddelde leeftijd van 55 jaar en elk jaar gaan er meer werknemers met pensioen dan er nieuwe mensen instromen.

Dit is de belangrijkste conclusie van de 34e editie van het nationale congres van de unie van luchtverkeersleiders in Spanje (USCA). Het congres in Bilbao wordt voor de 34e keer gehouden en zal deze donderdag worden afgerond. Het tekort aan luchtverkeersleiders is al jaren een sluipend probleem dat maar niet wordt opgelost. Een behoorlijke uitdaging voor Spanje als derde grootste luchtvaartmarkt van Europa.

Te laat om te voldoen aan gevraagde capaciteit luchtverkeer Spanje

Momenteel zijn er zo’n 2.000 luchtverkeersleiders werkzaam in Spanje. Volgens een akkoord dat in 2018 werd ondertekend met Enaire zou Spanje in 2025 over 2.400 luchtverkeersleiders moeten beschikken om te kunnen voldoen aan de groei en de daarbij behorende capaciteit. Volgens de unie is het nu te laat om hier nog aan te kunnen voldoen.

De voornaamste oorzaak van dit probleem is dat de opleiding tot luchtverkeersleider in Spanje geprivatiseerd is. Hierdoor moeten mensen zelf 60.000 euro betalen om deel te kunnen nemen aan de opleiding en de bijbehorende examens. Spanje is het enige land in Europa waar dit op deze manier is geregeld.

Hoewel het personeelstekort in deze sector aan de orde van de dag is in bijna elk Europees land, is het volgens de unie zo dat deze regeling in Spanje de voornaamste oorzaak is dat er zulke tekorten zijn en blijven bestaan als het gaat om dit beroep.

Tekort aan luchtverkeersleiders staat vlot herstel vliegverkeer Spanje in de weg

Sinds de pandemie is het luchtverkeer behoorlijk aangetast en waren de tekorten minder zichtbaar aangezien de vraag naar vliegreizen aanzienlijk afnam. Het luchtverkeer in Spanje had van alle Europese landen zwaar te lijden onder de coronacrisis. Nu is Spanje het land waar het vliegverkeer zich het snelst aan het herstellen is. De keerzijde hiervan is echter dat de personeelstekorten binnen de sector steeds meer voelbaar worden.

Nieuw akkoord lost grootste probleem luchtvaartsector niet op

Om hier verandering in aan te brengen, is er een pre-akkoord gesloten tussen de USCA-unie en Enaire, die op 13 december officieel goedgekeurd zou moeten worden. In dit voorlopige akkoord is er voortuitgang geboekt op het gebied van beschikbaarheid van luchtverkeersleiders en ploegendiensten. Luchtverkeersleiders werden tot op heden vaak geconfronteerd met verplichte diensten op vrije dagen. In het nieuwe akkoord zijn er afspraken opgenomen over verplichte rusttijden en -dagen en diensttijden.

Hoewel dit een vooruitgang is voor de bestaande luchtverkeersleiders, is er nog altijd geen oplossing gevonden voor het aantrekken van een nieuwe lichting. De gemiddelde leeftijd van deze werknemers in Spanje is 55 en in Madrid zelfs 59 jaar. Veel van deze mensen zullen binnen enkele jaren met pensioen gaan en dan is het maar de vraag wie hun stokje over gaat nemen wanneer er onvoldoende nieuwe mensen instromen.

Dit vind je misschien ook leuk