Spanje lanceert ‘robot’ via WhatsApp voor vragen over coronavirus

door admin
Spanje lanceert ‘robot’ via WhatsApp voor vragen over coronavirus

Na de lancering van verschillende ‘corona-apps’ van diverse regionale overheden komt de Spaanse overheid met een robot waarmee je kunt appen over het coronavirus. De informatie die Hispabot geeft, is afkomstig van het Ministerie van Volksgezondheid in Spanje. Hiermee biedt de Spaanse overheid een officieel kanaal voor alle vragen over het coronavirus.

Kanaal met officiële informatie over corona

De overheid wil hiermee de andere bestaande hulplijnen van zorgdiensten in Spanje ontlasten. Tevens wil de regering een einde maken aan al het nepnieuws en desinformatie dat rondzwerft over het coronavirus. Hispabot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om zo direct antwoord te geven op vragen die er spelen.

Hispabot geeft dankzij kunstmatige intelligentie antwoord en specifieke informatie

De afdeling Digitalisering en Kunstmatige Intelligentie van de Spaanse overheid heeft Hispabot voorzien van tweehonderd verschillende vragen die op verschillende manieren beantwoord kunnen worden en aanvullende informatie geven over het COVID-19-virus. Doordat de app-functie is voorzien van kunstmatige intelligentie leert Hispabot automatisch nieuwe vragen aan waar het Ministerie vervolgens een antwoord op geeft. Op deze manier wordt de database aan vragen uitgebreid.

Op welke manier is Hispabot te gebruiken?

Vragen stellen aan Hispabot gaat op dezelfde manier als wanneer je een app naar bijvoorbeeld een vriend stuurt. Het landelijke nummer van Hispabot is 600 802 802 en is 24 uur per dag bereikbaar. Zodra er in WhatsApp een gesprek is gestart met Hispabot kan de gebruiker korte vragen stellen. Hispabot geeft vervolgens antwoord en geeft aanvullende informatie over bijvoorbeeld symptomen, statistieken, cijfers en biedt advies of verwijst de gebruiker door naar telefoonnummers voor een specifieker advies.

Dit vind je misschien ook leuk