Met de trein van Spanje naar Marokko?

door admin
Met de trein van Spanje naar Marokko?

Najib Boulif, de Marokkaanse staatssecretaris van Transport, zei tegen de Marokkaanse pers dat beide landen werk willen maken van een spoorlijn die de twee continenten met elkaar verbindt via de Straat van Gibraltar en gaf aan dat op dit moment technische studies hiertoe worden uitgevoerd.

Verschillende bedrijven in beide landen zijn hard aan het werk om ‘de beste manier voor een continentale spoorlijn te vinden’ en ‘de studie met betrekking tot de diepte van de zee, zal een aantal mogelijke opties bieden’.

Bij de Straat van Gibraltar is de afstand tussen Afrika en Europa het kleinst. Op dit kortste stukje van iets meer dan 14 kilometer is de zee echter 900 meter diep. Iets verder naar het westen is die diepte beperkt tot 300 meter. Dat is nog steeds veel dieper dan de maximale diepte van bestaande tunnels, maar desondanks zou dat de beste plek zijn om de continenten met elkaar te verbinden.

In Spanje zou de ingang van de tunnel dan bij Punta Paloma komen te liggen. Dit ligt in de provincie Cádiz iets ten noorden van Tarifa. In Marokko zou dan het Punta Malabata nabij Tanger gelden als beginpunt. De Spaanse ingang van de tunnel zou dan bij Punta Palomas komen te Plannen voor een vaste onderzeese verbinding tussen beide landen dateren al van 1980.

Als de volledige studie in een jaar of twee afgerond is, zal men daarna beginnen met het zoeken naar investeerders. De kosten voor het gigantische bouwkundige project zal vele miljarden euro’s gaan kosten.

In juni 2018 bleek al uit een haalbaarheidsstudie van de universiteit van het Zwitserse Zürich dat het project van een onderzeese tunnel tussen Europa en Marokko in de Straat van Gibraltar realiseerbaar is. Er zou een 38,67 kilometer lange tunnel komen. 27,78 kilometer hiervan komen op een diepte van 457 meter te liggen.

De Zwitserse bouwgroep Herrenknecht heeft de naam de leider op het gebied van aanleg van tunnels te zijn en stelt dat het mogelijk is een machine te bouwen om de graafwerkzaamheden in de moeilijkste gebieden uit te voeren. Naar hun zeggen zou de eerste fase van de bouw 32 miljoen euro kosten. De totale kosten van de gehele infrastructuur worden geraamd op zeker 10 miljard euro.

Leestip: Maak nu eens ernst met een brug van Spanje naar Marokko. In dit artikel pleit voormalig Afrika-correspondent Arne Doornebal voor een brug of tunnel tussen Spanje en Marokko. Dit zou beide continenten een economische impuls geven, vliegverkeer verminderen en een veilige migratieroute bieden.

Dit vind je misschien ook leuk